KarinBost
[attachment=33870:DSC00523.JPG]

Bifogar ett par bilder så ni kan se vad jag menar. Längst bort är det tre plantor med krasse, närmast till vänster busktomat, närmast till höger luktärt. Jag har dem stående i ett soligt fönster. Men vore ju bra om de fick bli lite kraftiga och inte smala som stickor. Hur skall man förresten hålla dem fuktiga nu när jag tagit bort plasten jag hade över innan?

Alla alla tips är mer än välkomna smile.gif

//Glad amatör
Ragazza zon6
Hej Karin!

Välkommen till odlingsgalenskapen! Nör man börjat är det kört crazy.gif

Jag undrar lite hur varmt du har i rummet de står. De har hunnit "pipa iväg" lite. Kan du ha elementet avstängt? Jag skulle börja med att sätta upp plantorna en bit eftersom det ser ut som att de står lite nedanför fönstret. Plantorna söker sig alltid efter ljuset och det är därför de blir rangliga.

Luktärtorna kan man toppa (nypa av) ovanför ett par karaktärsblad, har läst att helst ovanför två men jag har testat att nypa ovanför det första riktiga bladparet.

Jag skulle tipsa om att peta ner några nya luktärtor och krasse, du är fortfarande ute i god tid för att de ska prunka i sommar. Försök att ge dem mer ljus och mindre värme. Tomaterna ser fina ut. Vänta på ett par karaktärsblad innan du planterar om dem en och en i liten kruka, inte för stor på en gång. Man får plantera om några ggr. Sätt ner nästan hela stammen i jorden så bildar den nya rötter och blir stadig.

Vänliga
Tina
KarinBost

Hej,

glad jag blir för så snabbt svar. Rummet är i söderläge, så blir ganska varmt på eftermiddagen. Men elementet är av. Ska prova att nypa av luktärtorna när bladen blivit lite större. Krassen däremot ska man väl inte nypa av eller?

Hoppas tomaterna växer sig lika fina som de andra, om än lite kraftigare smile.gif

Får nog bli några fler luktärtor, så att balkongen blir riktigt fin.

Tack för tipsen
Ragazza zon6
Jag tror inte man kan nypa krasse men jag är bara en glad amatör. Inte 100 säker.

När du sen planterar om luktärtorna vill de ha det ganska djupt om fötterna. Mjölkkartonger är en bra variant. Sen när de växer på din balkong vill de också ha ganska mycket jord, de vill inte stå i en låg balkonglåda och de är hungriga, på med näring under sommaren.

Jag har varit ute och tittat till mina luktärtsbebbar i växthuset. Jag ska nog så några fler idag. Har egentligen inte plats men... Nåt måste jag så.

Om du tycker om slingriga växter kan jag tipsa om rosenböna och månvinda och blomman för dagen. De funkar finfint i kruka.

Och på balkongen! Grekist lövkoja!! Den doftar himelskt om kvällarna, SUPERENKEL att odla.
KarinBost
Har sått både krasse och luktärter nu på morgonen, ska se om jag kan använda dina tips så de inte blir så rangliga smile.gif

linda84
Tänk när du planterar om luktärtorna på att dom rä ganska känsliga om rötterna å vill inte gärna bli runtrivna med för mycket. Så sätt dom gärna i en djup kruka på en gång. Så slipper du störa dom igen smile.gif Tomaterna däermot brukar vilja ha små krukor först smile.gif Å som hon skrevä här förut kan man sätta ner stora delar av stammen för att få dom stadiga å fina smile.gif.

Blomman för dagen är oxå en toppen blomma att föra upp på fönsterbänken för å sedan flytta ut växer så det knakar smile.gif

verdeverde
Vill bara säga att en person på Zetas trädgård sa att luktärtor ska nästan stå i kogödsel, dom gillar alltså det...
men du ska kanske vänta tills dom vuxit till sig lite
andreama
Hej!

Vill bara tipsa om tråden "inspirationstråd för oss med balkong". Där är det bara balkongprat, vad man kan ha i krukor, vilka grönsaker och kryddor som funkar bra mm.

Välkommen!
Aqvakul
Luktärter vill ha hur mycket gödning som helst, medan krassen helst står magert och faktiskt mår direkt dåligt av för mycket näring.
StinaR
Förlåt trådnappning men kan jag fråga: Jag satte ut mina luktärter ganska tidigt, de var ca 15 cm höga.
Flera av dem har inte rört sig ett dugg efter det! (i början av maj)
Har det varit för kallt, dvs är det inte lönt att sätta ut dem förrän det är varmare?
Har de för dålig näring? Har tillfört näring både via jorden och sen vid vattning.
Aqvakul
CITAT (StinaR @ 30-05-2009, 00:19) *
Förlåt trådnappning men kan jag fråga: Jag satte ut mina luktärter ganska tidigt, de var ca 15 cm höga.
Flera av dem har inte rört sig ett dugg efter det! (i början av maj)
Har det varit för kallt, dvs är det inte lönt att sätta ut dem förrän det är varmare?
Har de för dålig näring? Har tillfört näring både via jorden och sen vid vattning.

Kylan är säkert boven, knappast näringsbrist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon