Limpan86
26-04-2009, 08:47
Hej. Har köpt mig en krukodlad newdawn och bor i gränslandet mellan zon 2-4 (norr om Stockholm). Dock är ju New Dawn härdig till zon 5 så det borde inte vara ett problem. Nu till frågan
Vi har en väldigt bergig tomt om gropen vi fick till blev cirka 40-50 djup men under det är det en berghäll. Kommer detta att gå eller är det dömt att misslyckas?
Det är inte sumpigt så den kommer inte att stå blött och jordmånen är också rätt okej. Vad tror ni? Jag förstår om det inte är ultimat men är det helt kört?
emmalofo
26-04-2009, 13:08
Nu är ju inte jag någon rosenexpert direkt (men lugn, du kommer säkert att få svar av många såna...) men jag planterade en Louise Odier under liknande omständigheter i höstas. Jag tror inte gropen jag fick till var mer än 35 cm djup, stenhäll under och dessutom ganska dålig avrinning. I ren frustration planterade jag rosen ändå (med hjälp av en ring små gatstenar ovanpå jorden fick jag dessutom till 5-10 cm ytterligare jorddjup) och nu i vår verkar hon vara den av mina rosor som trivs bäst. Så helt kört är det nog inte...
Tvivlar, var ska rötterna ta vägen 40 - 50 cm är inte mycket för en ros som ska bli så stor, finns ingen plats under blir det kanske ett enda snurrvarv av rötter ? Har grävt upp en stor Louise Odier här och rötterna var djupt ner i jorden, så djupt att jag inte klarade att få upp dom med en spade.
Finns det sprickor i berghällen kanske rötterna kan söka sig dit men det vet man inte, men visst kan du prova en ros kostar 100 kr ingen större summa och då vet du efter några år.
Beror förmodligen också på hur rötterna kan söka sig åt sidorna istället. Låter dock som om du nog kommer att behöva vattna den. Mina rosor med tunnt (20-30cm) matjordslager växer dåligt tycker jag. Men, du har ju betydligt mer, så med vatten och gödsel så... Finns det utrymme åt sidorna för rötterna så tycker jag att du kan pröva.
/S
Adelina
27-04-2009, 08:57
Jag hade absolut testat. Det är ju ingen förmögenhet du lägger ut som Kajsa säger. Ibland är rosor förunderligt tåliga. Även om djupet är viktigare än bredden egentligen så vet man aldrig!
emmalofo
27-04-2009, 09:28
Kajsa, varför grävde du upp din Louise Odier?
På platsen där jag planterade min stod det tidigare en stor taggig buske, och den hade skjutit iväg enorma rötter horisontellt ut under gräsmattan eftersom den inte kom ner i berget. Tänkte att min ros kanske kunde göra likadant? Den verkar som sagt trivas, och skulle den inte bli jättestor är det också okej.
En rugosa är enklare att lyckas med på berget än en klätterros ( den taggiga var nog en rugosa eller en pimpinell )
Jag grävde upp min stora Louise Odier förra våren för vi byggde en ny uteplats och den måste flyttas, halva roten kom inte upp, som jag grävde men icke ! Mycket skeptisk planterade jag sedan rosen i kanten av grönsakslandet och rosen hämtade sig raskt under sommaren, så den var tuffare än jag anat.
Läste en artikel i en trädgårdstidning denna månaden, allers trädgård, där det var en artikel om LÅG och hur han odlade sina egna rosor på västkusten. Det var på berghäll och jag är rätt säker på att djupet stod med, men jag kommer inte ihåg det. Det var Aprils nr så den borde finnas kvar. Jag har nog vimsat bort mitt ex tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.