Thé
Vi har en stor skräphög i trädgården där vi har lagt gräsmattetorvor och slängt jord, och nu håller vi på att ta bort den. Jag fick syn på en mycket vacker lökväxt invid en mur och bestämde mig för att spara den. Men när jag grävde upp den kom lökarna inte med. Den måste ha växt ganska långt upp genom jordlagren och är förmodligen planterad i marken vid muren.

Nu undrar man ju om jag har dödat lökarna genom att slita av deras näringstillförsel? Jag är mycket nyfiken på vad det är för blomma eftersom den har så vackra blommor i grönt och vitt.

[attachment=33873:L_kv_xt.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Liknar Ornithigalum nutans, aftonstjärna

Säljs på hösten, inte speciellt dyr ifall du vill ha flera Lilla fiskaregatan brukar ta runt 60kr för 15lökar, Verberghe tar 1,20Euro för 10 lökar.

Det finns risk att lökarna inte klarar sig ifall du tagit bort allt grönt, överlever de lär de nog inte blomma nästa år.
Thé
Tack, den är väldigt lik, faktiskt. Hittade i den virtuella floran att den i och för sig är vit på insidan (min har ju mycket grönt i sig) och att den ofta hittas kvarglömd i gamla rabatter i södra Sverige. Stämmer ju, det där sista. Ja, allt grönt rök tyvärr, lökarna är alldeles halshuggna. Jag gav dem lite benmjöl och hoppas att de repar sig.
Lars-Olof Arvids
Visst är den lik aftonstjärnan, men den är mycket riktigt vit på insidan. Detta är skymningsstjärna (Ornithogalum boucheanum).

Olle
Thé
Ja!!! Tack, där satt den! thanks.gif
Maggan H
Oerhört vacker är den! Öppnar blommorna sig bara på kvällen med tanke på namnet? Hur stora är själva blommorna?
Thé
Blommorna på mina ovanligt ståtliga exemplar är mellan 2,5 och 3,5 centimeter från kronbladsspets till -spets och de är öppna hela dagen i vasen i köket. De doftar också, vilket jag märkte först idag. Jag har nu fått syn på mindre exemplar i slänten utanför tomten där vi dumpat diverse trädgårdsjord, så jag kan nog gå ut där när de börjar vissna och hämta in fler smile.gif Härligt om mina misshandlade nu inte klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon