smuleborg
Har sått några frön (från engelsk fröfirma), de grodde nästan på en gång (fönsterbrädan, runt 20 grader). Vi har skuggiga partier (bara lite morgonsol, efter lövsprickningen), vad jag förstår kan den tåla det. Någon som har erfarenhet (sökfunktionen funkar inte, i alla fall för mig, i detta kanonbra forum)?
Christer i Falköping
Trivs precis överallt! Hos mig sprider den sig helvetiskt ( sandjord) och finns numera även hos grannar och är på väg ut i skogen. Hyfsat lätt att dra upp dock, fast jag har redan dragit upp ett hundratal småplantor och det märks knappast laugh.gif
smuleborg
CITAT (Christer i Falköping @ 26-04-2009, 19:40) *
Trivs precis överallt! Hos mig sprider den sig helvetiskt ( sandjord) och finns numera även hos grannar och är på väg ut i skogen. Hyfsat lätt att dra upp dock, fast jag har redan dragit upp ett hundratal småplantor och det märks knappast laugh.gif

Oj. Och vad bra, tror jag (den tilltänkta platsen är "isolerad"). Mullrik lerjord. Och som sagt, på skuggsidan. Tack för att svarade. Jag ska hålla ögonen öppna.
Christer i Falköping
Det verkar som om fröerna lätt följer med vinden.
Christer.
smuleborg
CITAT (Christer i Falköping @ 27-04-2009, 17:57) *
Det verkar som om fröerna lätt följer med vinden.
Christer.

Jaha g.gif Vad du säger är att vi kan föra in ett riktigt problem? Det finns trädgårdsväxter som ogenerat kan ta över markandelar illa kvickt, typ såpnejlika. Jag skulle därför aldrig plantera såpnejlika.
Christer i Falköping
Då är ju denna enklare i och med att den inte sprider sig med rötterna. Här i min sandjord är de lätta att dra upp, men hur det är i tyngre jord vågar jag inte tänka på. Du kan ju göra så att du plockar bort blommorna så fort den blommat färdigt, så att den inte ger frö. Vacker som få är den dock när den blommar.
Christer.
smuleborg
CITAT (Christer i Falköping @ 27-04-2009, 21:17) *
Då är ju denna enklare i och med att den inte sprider sig med rötterna. Här i min sandjord är de lätta att dra upp, men hur det är i tyngre jord vågar jag inte tänka på. Du kan ju göra så att du plockar bort blommorna så fort den blommat färdigt, så att den inte ger frö. Vacker som få är den dock när den blommar.
Christer.

Jag tror vi kan ta det. Och som sagt i skyddat läge (i utkanten av tomten; en bra bit till "organiserade" rabatter) och i lite som vi ser det knivigt läge; skuggigt efter lövsprickning. Närmaste granne: typ två kilometer bort, fågelvägen (rakt igenom härlig skog).

Tack smile.gif . Visst är det ett härligt forum. Så mycket kunskap. En sådan generositet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon