helianthus_annuus
Hej!

Jag har en liten koloniträdgård och i sommar tänkte jag anlägga ett kryddland. Jag undrar om någon vet vilken sorts mynta som används när man gör drinken Mojito?

Med vänliga hälsningar!
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast är det olika slags grönmynta man använder till drinkar som mojito, mat etc. Den marockanska myntan sägs vara den godaste, men jag tror nog att man ofta tar den grönmyntan som finns när man gör drinken.

Tycker man att vanlig pepparmynta är godare i mojito så kan man ju använda den också allt är ju en smaksak.
Laura
Jag har börjat anlägga en mynta trädgård för att testa olika myntasorter i Mojitos (bl.a.) och se vilken passar bäst. biggrin.gif
Hittills har jag planterad Äppelmynta, Pepparmynta och Spansk Grönmynta. På gång har jag även Vattenmynta och en anonym 'Mint' som jag har grodd från frö från England (det stod inte vad det är för sort på paketet confused.gif )
Jag skall dessutom snart beställa hem frö på Marockansk mynta och Lime mynta.
Kul, va? smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Marockansk mynta är väl inte fröäkta?? Så plantor brukar vara bättre att köpa, många myntor är inte fröäkta + en del sorter ex. äkta pepparmynta är sterila.
JRo
Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i separata krukor nedsänkta i jorden, annars har ni snart mynta överallt...
Laura
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-04-2009, 18:26) *
Marockansk mynta är väl inte fröäkta?? Så plantor brukar vara bättre att köpa, många myntor är inte fröäkta + en del sorter ex. äkta pepparmynta är sterila.

jag vet inget om mynta förutom att jag gillar smaken och doften på det och att det sprider sig som ogräs...
dunno.gif
vet du var man kan köpa Marockansk myntaplantor? Mina myntafrö har tagit E.V.I.G.het att växa så jag köper mycket hellre plantor biggrin.gif
Laura
CITAT (JRo @ 26-04-2009, 18:36) *
Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i separata krukor nedsänkta i jorden, annars har ni snart mynta överallt...

Jag vet att de är hopplösa men jag skulle nog vara glad att ha en trädgård FULLT med olika myntor giggle.gif
Men. Det sagt, har jag planterad små mynta rabatter (en för varje myntsort - jag tänkte fortsätter längst hela garaget) avgränsad med gamla taktagel (ungefär mellan 15 och 30cm djup). Räcker det tror?
[attachment=33888:Bild178b.jpg]

noora
Dom där myntorna kommer att krypa ut i skarvarna mellan takteglen. Sen kommer grenarna även att välla ut över kanten och rota sig på utsidan. Det finns även risk att rötterna kryper under takteglen. smile.gif

Jag har köpt marockansk mynta på plantagen. Om dom inte längre har det i sortimentet kan jag förmodligen skicka en stickling lite längre fram när den har kommit upp. Jag försökte avgränsa den med gräsmattekant i plast nergrävd c:a 15 cm, så den finns lite överallt i mitt kryddland och måste rensas hårt wink.gif
Anja Danmark
Vi bruger Schweizisk Mynte til Mojito - den er mørk grøn med lilla stængler og dufter ikke helt så tandpasta-agtigt som f.eks. den almindelige pebermynte.

Jeg har netop købt en Marokkansk Mynte, som jeg skal prøve i min Mojito også - har hørt, at den skal være rigtig god!

Glæder mig til de varme sommeraftner med en kølig drink i drivhuset......

Mvh
Anja
Laura
CITAT (Anja Danmark @ 28-04-2009, 23:06) *
Vi bruger Schweizisk Mynte til Mojito - den er mørk grøn med lilla stængler og dufter ikke helt så tandpasta-agtigt som f.eks. den almindelige pebermynte.

Jag letade efter 'swiss' mint på nätet och det kom tillbaka som både mentha spicata och mentha piperata! Vilken är rätt? Jag trodde piperata var peppermint, unsure.gif vilket jag redan har i trädgården.

Är det någon som vet var jag kan få tag på plantor på marockansk och lime mynta? Jag hittar webbsidor i england som har men det är dyrt med frakten... sad.gif
Chamomille

Jo tack... wacko.gif
noora
CITAT (Laura @ 29-04-2009, 08:20) *
Är det någon som vet var jag kan få tag på plantor på marockansk och lime mynta? Jag hittar webbsidor i england som har men det är dyrt med frakten... sad.gif

Som jag skrev tidigare: kolla på Plantagen smile.gif

Eller återkom om en månad, då kanske jag kan skicka dig en stickling av Marockansk mynta. Jag har även Schweitsisk grönmynta, men den har övervintrat i en hink så jag vet inte om den lever.
Jolijoli
Var lite fräck igår när jag var på botaniska och smakade skillnaden mellan grönmynta, pepparmynta och marockansk mynta. Japp, ni får slå mig på fingrarna smile.gif

Jag har varit i marocko och drack mycket myntte (deras nationaldryck) och jag måste säga att den är väldigt lik grönmyntan. Pepparmyntan passar inte alls till motjito, smakar ju polka.

Jag kan också rekommendera (har bakrund från mellanöstern) att när ni skördar grönmynta så torka den. Den smakar mycket mer i mat som torkat än färsk. Använd den sedan grovt nedsmulad i sallader (med citron, salt och rödpeppar) eller i turkisk yoghurt med vitlök så har ni delikatesser till grillköttet. smile.gif

Om du har en planta kan du lätt föröka den genom att sätta sticklingar i blöta gropar och stänga igen. Vattna regelbundet.

Jag fick min första planta av min farmor som nu avlidit, så jag måste säga att jag håller min grönmynta extra kär smile.gif
myrtille
Jag köpte en myntasort i Tyskland i fjol som gick under namnet Mojitomynta, latinskt namn Mentha species 'Nemorosa'. Den säljs även som Hemingwaymynta. Enligt wikipedia är det en hybrid.
astrantia

Funkade det för dig??

Min mynta (marockansk) lät sig inte stoppas av en kruka. Den slängde bara sina revor över kanten och spred sig i hela kryddlandet.
Nu har jag förpassat den till en egen stor kruka som står ovan jord och på förhoppningsvis behörigt avstånd från alla rabatter den kan sprida sig till...
Ingrid Zon3
Eftersom detta verkar ha blivit en allmän mynta-tråd vågar jag mig på en utvikning ännu mer OT:
Om man verkligen gillar gillar mynta finns polejmynta som man kan odla som marktäckare i stället för gräsmatta. Kan tydligen klippas med gräsklipparen fast man inte behöver klippa så ofta som gräset. Har inte provat själv...
schmut
CITAT (Ingrid Zon3 @ 17-05-2009, 21:09) *
Eftersom detta verkar ha blivit en allmän mynta-tråd vågar jag mig på en utvikning ännu mer OT:
Om man verkligen gillar gillar mynta finns polejmynta som man kan odla som marktäckare i stället för gräsmatta. Kan tydligen klippas med gräsklipparen fast man inte behöver klippa så ofta som gräset. Har inte provat själv...

den har jag faktiskt varit ute efter men har inte hittat.
tänkte det kunde vara trevligt att ha på gångstigarna på odlingslott.
noora
Jag köpte frö till polejmynta hos Rara Växter www.raravaxter.com för en himla massa år sedan. Inte en enda grodde, men jag kan ha gjort fel med sådden (jag läste nog inte några såanvisningar).
Laura
CITAT (noora @ 30-04-2009, 10:23) *
Som jag skrev tidigare: kolla på Plantagen smile.gif

Eller återkom om en månad, då kanske jag kan skicka dig en stickling av Marockansk mynta. Jag har även Schweitsisk grönmynta, men den har övervintrat i en hink så jag vet inte om den lever.

Hej Noora!
Jag har fortfarande inte hittat någon Morackansk mynta än. Du får gääääärna skicka mig en stickling när du har det. yes.gif Är det något jag kan skicka till dig? Jag betalar skälvklart för frakten, men vad vill du ha betalt för sticklingen? Mina andra sorter håller på försöka breda ut sig över kanterna på rabatten redan. Jag borde klippa tillbaks dem, men jag vill ha mycket mynta!! giggle.gif Det börjar se bra ut nu:
[attachment=34914:Bild228b.jpg]

Ingrid Zon3
CITAT (schmut @ 18-05-2009, 10:19) *
den har jag faktiskt varit ute efter men har inte hittat.
tänkte det kunde vara trevligt att ha på gångstigarna på odlingslott.

Jag köpte fröer på Impecta och de grodde, men sen fegade jag ur och "mördade" de stackars plantorna. Blev starkt avrådd av en vän med mycket större erfarenhet (och kanske mer kontrollbehov smile.gif)än jag.
noora
CITAT (Laura @ 18-05-2009, 12:17) *
Hej Noora!
Jag har fortfarande inte hittat någon Morackansk mynta än. Du får gääääärna skicka mig en stickling när du har det. yes.gif Är det något jag kan skicka till dig? Jag betalar skälvklart för frakten, men vad vill du ha betalt för sticklingen? Mina andra sorter håller på försöka breda ut sig över kanterna på rabatten redan. Jag borde klippa tillbaks dem, men jag vill ha mycket mynta!! giggle.gif Det börjar se bra ut nu:
[attachment=34914:Bild228b.jpg]

Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

Lavin
tirups örtagård i staffanstorp har många myntor.

Brukar ni klippa ner dom för att behålla smaken? jag har en kvm marockansk grönmynta som är ca 30 cm höga just nu. Jag har i teet och med rom men kan inte skörda av allt, så jag funderar på om man ska korta av dom så att de har fräscha skott.

min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs inte så mkt dock), färskpressad lime (smaka av saften separat, en del smakar usch), rörsocker och is. och kanske lite soda. Stroh-rommen gör den lite rökigare och kryddigare, men vill man ha en riktig fräsch så funkar det med bacardi.
villa-sandberg
CITAT (Lavin @ 01-06-2009, 11:51) *
min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs inte så mkt dock), färskpressad lime (smaka av saften separat, en del smakar usch), rörsocker och is. och kanske lite soda. Stroh-rommen gör den lite rökigare och kryddigare, men vill man ha en riktig fräsch så funkar det med bacardi.

Tack för lite recept! Fick tag på marockan på lokala trädgårdshandeln och nu sitter den i kryddlandet ( i egen stor nergrävd kruka) så nu kan dom ljumma sommarkvällarna komma för vi är redo för en mojito i skymningen på balkongen! cool.gif
Laura
Tack för tipset. Jag bor nära Göteborg så Staffanstorp är lite för långt att åka. Men jag skall ringa dem och höra om dem kan skicka. smile.gif

Mina Mojitosar får alltid bra betyg smile.gif trotts att jag inte själv gillar rom (jag byter ut det mot vodka). Ni kanske vill testa?:

Jag har alltid en färdig petflaska fullt med rörsocker sockerlag i kylen (då slipper man grus i munnen).

Och jag krossa alltid en stor skål med is (i en billig iskrossmaskin från IKEA) innan jag börjar. Tips! Krossa alltid mer is än du tror du kommer att behöva... Har du ingen iskrossare går det bra med isbitar men du kommer att behöva mycket is!

Först tar jag ett whiskyglas och klämma jusen ur tre fjädedelskylftor i glaset och sedan slänger jag dem i glaset också. Sedan lägger jag till ungefär 1-2 nävar med grönmynta (hittills är det det bästa mynta både när det gäller smak men även konsistens).
Sedan häller jag ungefär 2 cm sockerlag i glaset och sedan tar jag en mortelstöt och krossa allt i glaset för att få fram smakerna. Sedan häller jag i ungefär 3 cm Havana Club rom (alternativ vodka om man inte gillar rom) och rör om allt i glaset med en tesked.
Sedan tillsätter jag mera mynta (några kvister) och fylla nästan upp (2-3 cm från glasets kant) med krossad is. Jag tillsätter sedan några fler kvister med mynta, mera is och sedan toppar jag med kolsyrad vatten (utan smak förstås).
Sedan är det bara lull-lull kvar, vilket man kan göra roliga saker med (typ någon bär eller så på toppen). Ett berg med krossad is är absolut nödvändigt, men jag lägger alltid (så klart) en kvist med mynta på toppen och servera med sugrör (då det är svårt att komma åt drinken med allt det där is!

Skål!
happy.gif

CITAT (Lavin @ 01-06-2009, 11:51) *
tirups örtagård i staffanstorp har många myntor.

Brukar ni klippa ner dom för att behålla smaken? jag har en kvm marockansk grönmynta som är ca 30 cm höga just nu. Jag har i teet och med rom men kan inte skörda av allt, så jag funderar på om man ska korta av dom så att de har fräscha skott.

noora
Nu börjar myntan vara tillräckligt stor för att jag ska kunna ta sticklingar (den var oväntat långsam i starten i år). Skicka mig ett PM med adress, så kan jag skicka ett par kvistar.
Laura
CITAT (noora @ 18-05-2009, 22:48) *
Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

Hej!
Jag har försökt (även nu på Tirups utan framgång) att få tag på denna sällsynta växt men utan framgång. sad.gif Jag skulle bli jätteglad för en stickling när de har vuxit lite! biggrin.gif Just för tillfället i min Mojita trädgård har jag äpplemynta, pepparmynta, spansk grönmynta, vanlig grönmynta och en generisk 'mint' som jag sådde från frö beställd från England. Jag har dessutom vattenmynta i dammen och temynta i rabatten. Ja, jag gillar verkligen mynta!! giggle.gif Jag letar också efter lime mynta.
Jag byter gärna. Annars har jag mycket annat jag kan skicka, t.ex en liten paprika planta, eller en kruka med en del av någon av mina citronmellis, gräslök, stäppsalvia, lavendel eller oregano plantor som är rätt stora i rabatten, eller stickllingar från rosmarin, timjan eller citrontimjan.
Jag kommer att vara i Stockholm på väg hem från en resa till Libanon den 25 juni. Jag har några vänner i Sthlm som jag kan lämna någon växt med medans jag är i Libanon och sedan träffar dig för att byta när jag är på väg hem. Kanske? Inte för att spara pengar, så inte de stackars små växter går sönder i posten... sad.gif
Vad tycks? Tror du stickllingen kommer att har vuxit tills dess. Hmmm. Tveksamt va?
Hälsningar
Laura
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon