Ålgryte
Rosen växer så fint i sin självvattnande kruka på min balkong! Jag ger den rosgödsel och försöker sätta Tagetes runt om så att ohyran ska fly. Det funkar inte längre! crying.gif Förra året sprutade jag med såpvatten flera gånger utan resultat.-fear-.gif Idag har jag sprutat den eftersom jag redan ser inkräktare -cry-.gif Vad göra?

Finns det något effektivt medel jag kan blanda i jorden?
help.gif
Piccante
vilken typ av ohyra är det du har på rosen då? det kan säkert variera i behandling beroende på vad man vill bli av med.
Ålgryte
CITAT (Markus_H @ 26-04-2009, 17:19) *
vilken typ av ohyra är det du har på rosen då?

Tja, jag är inte så kunnig på ohyra. Idag hittade jag vita avlånga snyltare men också gröna bladlöss.
I augusti förra året var bladen så uppätna att de såg ut som spets crying.gif
Stiffe
Bladlössen äter inte på bladen, de suger saven ur stammen.

Avlånga vita typer låter som trips el vita flygare. De äter inte igenom bladen, utan suger ut det göttiga från undersidan med resultat att de blir vitfläckiga och bokstavligen lövtunna. Är de många så kan de nog "hyvla" av hela blad, och kvar blir nervtrådar och lite vit bladvävnad - kan nog se ut som spets.

Om bladen blir helt uppätna så gissar jag på vivlar (en sorts skalbaggar med snyte). Annars kan man tänka sig sniglar och tvestjärtar.

Jag har allt oknytt här, men låter Darwins princip råda. För att bättra på oddsen att de "goda" (sett från min horisont) vinner så försöker jag att ha variation och balans i trädgården, så att även oknyttens naturliga fiender ska trivas. Därför har jag inga bekämpningstips, och ja, jag förstår att min metod inte fungerar så bra på en balkong. Mitt bidrag är kunskap (förhoppningsvis), så du kan beväpna dig med rätt vapen när du vet vad det är du ska ut och jaga.
/S
KURT
Ofta är effekten av att spruta bara att man också dödar lössens naturliga fiender, då får man bara fortsätta spruta. Att blanda något i jorden, så att hela rosen blir giftig för ALLA skadedjur är inte realistiskt.
Ålgryte
CITAT (Stiffe @ 26-04-2009, 23:18) *
Om bladen blir helt uppätna så gissar jag på vivlar (en sorts skalbaggar med snyte). Annars kan man tänka sig sniglar och tvestjärtar.

Jag har allt oknytt här, men låter Darwins princip råda. .....så att även oknyttens naturliga fiender ska trivas.

Vilka är de?
Jag blev så glad då jag förra sommaren hittade en nyckelpiga på rosen! Den föråt sig kanske, för se så bladen såg ut!
[attachment=33935:s_nder_tna_blad.jpg]
Stiffe
Bra fråga, tyvärr har jag inget bra svar att ge. Jag helgarderar och hoppas att några av alla djur som trivs också trivs med "ohyrebaren" och tar för sig ordentligt.

Nyckelpigan, och i ännu högre utsträckning dess larver glufsar i sig bladlöss. Även vissa småfåglar ska visst tycka om bladlöss. Så även tvestjärtar sägs det. Kan också tänka mig spindlar. Det finns många olika, men alla är de ju rovdjur. Vidare finns det en liten avlång blekgrön halvt genomskinlig insekt som heter rovfly, och den är bra mot... ja mindre insekter typ. whist.gif

Av bilden att döma tycks du ha lite gott och blandat av skadedjur. Själv har jag insett min begränsning och låter naturen ha sin gång. De perfekta rosorna ser du nog bara på bild i tidningar och böcker, (precis som alla "perfekta" "hot babes" från Hollywood). Ingen ser ut så där i verkligheten. Alltså är mitt bästa tips att justera utseenderibban till att acceptera lite halvskabbiga blad, och håll rosen i frodig tillväxt. Ju fler fräscha gröna blad, desto mindre märks de malätna.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon