MarionEP
Hallå!

Jag undrar om någon har tips på hur man bäst planterar i i trälådor?

Vi har just byggt en altan, där vi i stället för staket valde en planteringslåda. Lådan är 3m * 50 cm, tryckimpregnerat trä i sidor och botten. Vi ska bara ha buskar där, dvs inget ätbart (har hört det inte är bra med tryckimpregnerat då).

Nu undrar jag om någon vet hur man bäst skyddar träet från att ruttna på sikt? Man bör väl lägga någon täckduk el dyl mellan träet och jorden, eller ska man ha dammduk som är helt vattentät? Bör man ha något i botten - Torvblock? Lecakulor? Stenar?

Tacksam om någon med erfarenhet har några smarta tips! Bifogar en bild på "lådan".

Mvh Marion
EKLO
Någonstans måste vattnet ta vägen - dvs du måste ha avrinningshål någonstans, annars blir det för blött för att växterna ska kunna överleva - men det har du kanske, fast det inte syns så bra på bilden. Sedan kan du säkert ta en markduk eller vad som helst och klä insidan med den (men samma där - vattenhål).
smuleborg
XX
JRo
En mjuk duk som ligger an mot träet kan nog snarare förvärra nedbrytningen av träet eftersom det kommer att samlas kondens som aldrig torkar upp. Jord mot trä är ingen evighetslösning hur man än gör.. Jag hade nog planterat och sen räknat med att byta ut lådan om si så där en tio år.
Har du det dyraste impegnerade, enligt klassningen, så ska det tåla att stå i jorden.
emmas matte
Jag har "plastat" mina trälådor på insidan och har avrinning i botten
MarionEP
CITAT (emmas matte @ 26-04-2009, 18:46) *
Jag har "plastat" mina trälådor på insidan och har avrinning i botten

Plastat - med ngt som liknar dammduk eller? Det här med bra avrinning i botten verkar ju onekligen viktigt så kanske är den kombinationen bra...?
netaave
Jag har också sånna lådor sen 22 år tillbaka och jag klär dom invändigt med markduk med dräneringshål i där det inte är träribbor har alltså stora springor mellan ribborna i botten.
Jag byter duk och jord i dom med ca 5-6 års mellanrum och då impregnerar jag också om lådorna invändigt, utvändigt gör jag det varje år.
Har perenner i mina som jag delar och förnyar då jag byter jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon