Full version: Rönnsly
seglarina
På min "skogstomt" har jag ganska mycket rönn. Dom ser i allmänhet inte så roliga ut: Flerstammiga, långa och taniga med lite grönt högst upp. Jag skulle vilja ta bort en hel del av dom successivt, men att bara såga av är ju ingen ide, det kommer bara nya stammar.

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra?

Tack
EKLO
Rönnsly för man en ojämn kamp med - jag har erfarenhet av det från sommarstugans naturtomt. Bäst är att ta dem när de är så små att man kan rycka upp rötterna. Har de väl blivit så stora som du säger är det ju bara att klippa år efter år. Det sägs att klipper man samma sly tre gånger på samma växtsäsong så klarar de sig inte länge till - men det är ju frågan om man orkar (hur många man har rättare sagt). Själv kör jag med god middag för några vänner som tack för att vi tar en timma med var sin sekatör. Fem pers på en timma med var sin sekatör - då hinner man få ner en hel del. Köp många bra sekatörer och samla vännerna!
seglarina
Tack för tipset. Envishet alltså, det gäller ju det mesta trädgårdsarbete egentligen.
smuleborg
CITAT (seglarina @ 26-04-2009, 17:37) *
Tack för tipset. Envishet alltså, det gäller ju det mesta trädgårdsarbete egentligen.

Jo.

Jag har ingen erfarenhet - än - av "rönnutrotning", men av "asp- och krikonutrotning" ranting.gif . Som jag ser det, äldre stammar bör avbarkas och stå avbarkade i alla fall ett par säsonger innan fällning (det är betydligt mindre risk för rotskott då). Yngre exemplar, gräv och dra så mycket rötter du kan, gärna tidigt på säsongen innan jord/svål sätter sig.
seglarina
CITAT (smuleborg @ 26-04-2009, 19:14) *
Jo.

Jag har ingen erfarenhet - än - av "rönnutrotning", men av "asp- och krikonutrotning" ranting.gif . Som jag ser det, äldre stammar bör avbarkas och stå avbarkade i alla fall ett par säsonger innan fällning (det är betydligt mindre risk för rotskott då). Yngre exemplar, gräv och dra så mycket rötter du kan, gärna tidigt på säsongen innan jord/svål sätter sig.

Jag försökte med barkning på en av mina rönnar för ett par år sedan. Det var lite bökigt för det är ju så många tunna stammar. Jag var precis ute nu och tittade på den. Den ser inte ut att må så bra, men har knoppar lika fullt. Om den håller på att dö är det en långsam död. Hoppas inte plågsam. Kanske kan jag fälla den nästa vår.

Mina rönnar är ju gamla dom flesta eftersom ingen tidigare har brytt sig om om det vuxit rönnar på den här platsen eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon