Virriz
Hej!

Planterade ett par (10 st) New dawn förra våren , och de blommade fint på sensommaren.
Vintertäckte dem med täckbark och granris, och har nu "klätt av dem", och de ser HELT döda ut...?! Bara torra bruna kvistar överallt...

Buskarna är planterade i zon 4 och på 4 olika ställen i trädgården, alla i soliga lägen.

Har hört att de ska klara zon 5, men det här ser mörkt ut... crying.gif
När och hur vet jag ifall de lever??

Mina andra rosor (stora, gammaldags typ mme ball, jaques cartier m fl) ser ut att leva allihop även om en och annan gren verkar ha gått åt.
Limpan86
Det verkar ju konstigt om alla har dött om allt annat i din trädgård lever. Hur ser trädgården ut i övrigt? Har lövsprickningen kommit igång? Om resten av trädgården börjar grönska och spricka upp och dina rosor fortfarande är döda så skulle jag tyvärr ge upp. Men ring plantskolan där du köpte dem. Även om din garanti inte gäller fortfarande tycker jag ändå att det är anmärkningsvärt att alla har dött isf. Du kanske iaf kan få rabatt om du köper nya.

Lycka till
Mejal
Denna vintern måste varit grym. Min 15 år gamla (på egen rot) New Dawn ser också stendöd ut. Dessutom har väldigt många andra rosor frysit ner till marken och mycket barkfläckssjuka. Jag talade med min syster i Skåne och även hos henne hade ovanligt mycket frysit ner, som buxbom och rosor och stockrosorna hade inte övervintrat.

Positivt är väl att då får man glädjen att förnya sin trädgård.smile.gif
Kajsa
Du får väl vänta en månad till och se om det kan finnas något hopp men det låter inge bra. Har också haft mycket dött bland rabattrosor och barkfläcksjuka har härjat runt här, har klippt ner mer rosor än vanligt.
AstaC
Vi planterade också klängrosor i höstas varav några New Dawn. Det verkar faktiskt som att en eller två av de buskarna också frusit ner.
villa-sandberg
Mina Flora Danica ser oxå väldigt ledsna ut -cry-.gif
Kan det finnas hopp och är det lättare för dom att komma igen om man skär ner dom ordentligt?
Stiffe
Tyvärr, men huruvida du skär ner dem eller inte gör varken till eller från. Antingen finns det liv i dem, och då kommer de nerifrån, eller också inte.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon