Ragazza zon6
26-04-2009, 17:00
Drar upp sommarblommor och lite grönsaker. Förut om åren har jag myllat ner algomin när växterna börjat tappa gajsten och börja gulna. Det fungerar inget vidare tycker jag. Idag har jag lagt lite benmjöl i krukan när jag skolat om sommarblommor. Är det bra?
Annars, flytande blåkorn, är det det som gör susen kanske?
T
Preussen
26-04-2009, 19:56
flytande näring tar växter upp snabbare så kör med flytande blåkorn eller lös upp lite hönsgödsel i vatten och häll på. urin funkar bra det oxå blandat 1 på 10.
Jag sådde blomman för dagen, krasse och solrosor i slutet av februari i vanliga krukor med planteringsjord och lite kogödsel, och jag vattnar med vanlig krukväxtnäring eftersom det är enkelt. Solrosorna närmar sig metern och krassen har börjat blomma. Hoppas att det går att plantera ut snart...
Källtorpet L&T
27-04-2009, 15:49
det finns ett gödselmedel som används inom lantbruket som heter Urea, det innehåller drygt 40% kväve och är lättillgängligt kväve för växterna. man kan även köra med Kalksalpeter, det är oxå lättillgängligt kväve.
vet inte om man kan köpa det på Granngården som privatperson men det bör finnas i 25 kg säck om dom inte har slutat med det i småsäck.
har du någon bonde på trakten eller i släkten så borde du kunna köpa någon hink av honom, nu är det ju säsong för konstgödsel på gårdarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.