e_sedell
05-10-2003, 18:48
Man skördar ju och äter knoppen och den hinner väll inte gå i blomm i sverige, men hur ser den ut när den gör det?
Den är lila och liknar en tistelblomma - jättefin. I år har jag inte haft någon som gått i blom men förra året hade jag ett flertal.
Eva St
e_sedell
05-10-2003, 20:45
Okej.
Är de svåra att dra upp från frö och finns fröna i typ Bröderna nelsons standard sortiment?
Har köpt mina frö på Impecta till Kronärtskocka. De har inte varit svåra att dra upp men man får börja redan i Februari
Eva St
e_sedell
05-10-2003, 21:01
Ränner de iväg om man har dem i rumstemperatur?
Tror du att Herrgård klarar zon II med nogrann täckning?
Extra ljus, extra ljus och gärna lite svalare så går det bra. Förvattna dem inte de kan ruttna vid rothalsen efter vad jag förstått om de blir för blöta
Eva St
Ingrid på Västkusten
06-10-2003, 09:24
Upphöjd bädd, odling i sand och en halvmeter blad och ett fönster -> så finns det chans fast den vargavintern vi hade i fjol bet inget på :-(
Herrgårds fröförökar man itne men den har JÄTTEFINA ljuvliga blommor ;-)))
de har alla kronärtsskockor och vilken humleväxt!!
Hälsar Ingrid
e_sedell
08-10-2003, 17:45
Vegitativt alltså, rotsticklingar eller? Var får man tag på den? Byte? *blink, blink*
Alla tistlar brukar ju vara bra näktar växter. Om man tittar på våra vanliga vilda tistlar så är de flesta riktigt fina!
Ingrid på Västkusten
08-10-2003, 19:05
Tja Du får blinka länge, det är en lååång vinter framför oss :-))) så inget är säkert.
Hälsar ingrid
Susanna
09-10-2003, 11:44
Åbergs trädgård på Österlen säljer Herrgård, tror man kan köpa via internet. Fast nu har de stängt för säsongen, tror de öppnar i april igen.
Hälsar Susanna
e_sedell
09-10-2003, 15:00
Jo, det är klart.
Kan du adressen till dom?

Åbergs trädgård, härligt ställe!
http://user.tninet.se/~dba435z/Jag odlar en vanlig sort, Globe, och som varma somrar hinner upp och gå i blom. Zon 3, men på bästa plats som är ca zon 1 på sommaren. Hos mig blir den inte perenn.
Bladlöss och sniglar gillar skockor här så dem får man passa.
När de blommar är det en av de kraftfullare blomstren man kan ha!

e_sedell
10-10-2003, 17:01
Det var riktiga praktblommor som de har! Jag måste se till att köpa några till nästa år....
Susanna
10-10-2003, 20:09
Å goda är de också!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.