Jag har planterat om några av mina orkideer i glaskrukor. Jag köpte orkidejord i blomsteraffären. När jag vattnar samlas det vatten längst ner i krukan som inte torkar upp innan det är dags för nästa vattning. Måste jag ha något annat i botten på krukan?
Ja, du måste ju ha dräneringshål i botten av krukan. Annars kommer det bara ligga kvar i botten av krukan och bli dåligt.
Vattna kan du göra genom att sänka ner krukan i vatten tills jorden blir blöt, sedan lyfter du upp den och låter det rinna av, om du fixar dräneringshål d.v.s.
pebblelake
26-04-2009, 21:08
Jag misstänker att det inte fins så många vackra glaskrukor med hål i botten,men du kan ju tömma ut överflödet efter du vattnat.
Nä, det finns inget dräneringshål i glaskrukan. Funkar det inte då?
Aqvakul
27-04-2009, 11:20
CITAT (Laban @ 27-04-2009, 11:51)

Nej, brudorkidéer hatar att stå i vatten!
Hej
Jag har två Brudorchidéer i glaskrukor med dräneringshål och en Brudorchidée i glaskruka utan hål. Alla står i sina ursprungliga plastkrukor i dessa glaskrukor, så det är lätt att lyfta ut och vattna genom nedsänkning i regnvatten. Den som inte har hål får ju rinna av ordentligt. Blommar gör den också, på ena stängeln och har gjort sen november.
Hälsn Tepa
Meriona
27-04-2009, 12:06
Om det är en tillräckligt stor och djup glaskruka så funkar det med rejält med lecakulor i botten. I min orkidebok kallas det hydrokultur eller något sånt där, jag och namn!
På plantagen finns det innerkrukor i transparent plast. Du kanske kunde ha en sådan i din glaskruka?
ängsvädd
28-04-2009, 05:45
CITAT (Laban @ 27-04-2009, 11:51)

Jag har en brudorkidé i genomskinlig plastkruka med dräneringshål på en några cm tjock bädd av lecakulor i glaskruka. Det funkar bra även om man vattnar så mycket att lecalagret fylls med vatten men högre vattennivå får den aldrig. Så plastkrukan står alltså INTE nedsänkt i vatten.
Okej, jag får nog plantera om mina orkideer igen till plastkrukor med hål och sen fixa ner dem i glaskrukorna på nått snyggt sätt.
Tack för all hjälp!
ängsvädd
29-04-2009, 09:59
CITAT (Laban @ 29-04-2009, 10:15)

Okej, jag får nog plantera om mina orkideer igen till plastkrukor med hål och sen fixa ner dem i glaskrukorna på nått snyggt sätt.
Tack för all hjälp!
När jag tänker efter så borde det räcka med att ha ett några cm tjockt lecakul-lager i botten av glaskrukan och bara som mest vattna så att det fylls - det borde funka tycker jag. Alltså att ha dem i enbart glaskrukor men med ett tjockt lecalager i botten o vara noggrann med att inte vattna för mycket.
Meriona
29-04-2009, 12:31
Hihi Mimmi det har jag skrivit ovan i tråden att tillochmed experterna gör...
ängsvädd
29-04-2009, 18:20
Hoppsan - det hade jag missat
Jag har en brudorchidée planterad i ett stormglas utan dräneringsshål och det har funkat bra i 5 år!
[attachment=34014:orchid_e_001.JPG]
Meriona
29-04-2009, 19:06
CITAT (MimmiH @ 29-04-2009, 19:20)

Hoppsan - det hade jag missat

Kunde inte låta bli, hihi....

Men du kommer ju på tipsen själv du

, jag förmedlar bara andras...
Tack för alla tips. Jag planterade om två stycken till plastkrukor igår. De andra två tänker jag ha kvar i glaskrukorna och fylla med lecakulor i botten.
Meriona
01-05-2009, 11:41
Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt!

En liten bild kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.