Laban
Jag har planterat om några av mina orkideer i glaskrukor. Jag köpte orkidejord i blomsteraffären. När jag vattnar samlas det vatten längst ner i krukan som inte torkar upp innan det är dags för nästa vattning. Måste jag ha något annat i botten på krukan?
evaisa
hål?
Nauti
Ja, du måste ju ha dräneringshål i botten av krukan. Annars kommer det bara ligga kvar i botten av krukan och bli dåligt.

Vattna kan du göra genom att sänka ner krukan i vatten tills jorden blir blöt, sedan lyfter du upp den och låter det rinna av, om du fixar dräneringshål d.v.s.
pebblelake
Jag misstänker att det inte fins så många vackra glaskrukor med hål i botten,men du kan ju tömma ut överflödet efter du vattnat. smile.gif
Laban
Nä, det finns inget dräneringshål i glaskrukan. Funkar det inte då?
Aqvakul
CITAT (Laban @ 27-04-2009, 11:51) *

Nej, brudorkidéer hatar att stå i vatten!
tepa
Hej

Jag har två Brudorchidéer i glaskrukor med dräneringshål och en Brudorchidée i glaskruka utan hål. Alla står i sina ursprungliga plastkrukor i dessa glaskrukor, så det är lätt att lyfta ut och vattna genom nedsänkning i regnvatten. Den som inte har hål får ju rinna av ordentligt. Blommar gör den också, på ena stängeln och har gjort sen november.

Hälsn Tepa
Meriona
Om det är en tillräckligt stor och djup glaskruka så funkar det med rejält med lecakulor i botten. I min orkidebok kallas det hydrokultur eller något sånt där, jag och namn! sad.gif
evaisa
På plantagen finns det innerkrukor i transparent plast. Du kanske kunde ha en sådan i din glaskruka?
ängsvädd
CITAT (Laban @ 27-04-2009, 11:51) *

Jag har en brudorkidé i genomskinlig plastkruka med dräneringshål på en några cm tjock bädd av lecakulor i glaskruka. Det funkar bra även om man vattnar så mycket att lecalagret fylls med vatten men högre vattennivå får den aldrig. Så plastkrukan står alltså INTE nedsänkt i vatten.
Laban
Okej, jag får nog plantera om mina orkideer igen till plastkrukor med hål och sen fixa ner dem i glaskrukorna på nått snyggt sätt.

Tack för all hjälp!
ängsvädd
CITAT (Laban @ 29-04-2009, 10:15) *
Okej, jag får nog plantera om mina orkideer igen till plastkrukor med hål och sen fixa ner dem i glaskrukorna på nått snyggt sätt.

Tack för all hjälp!

När jag tänker efter så borde det räcka med att ha ett några cm tjockt lecakul-lager i botten av glaskrukan och bara som mest vattna så att det fylls - det borde funka tycker jag. Alltså att ha dem i enbart glaskrukor men med ett tjockt lecalager i botten o vara noggrann med att inte vattna för mycket.
Meriona
Hihi Mimmi det har jag skrivit ovan i tråden att tillochmed experterna gör... laugh.gif 000.gif
ängsvädd
Hoppsan - det hade jag missat blush.gif
rosita
Jag har en brudorchidée planterad i ett stormglas utan dräneringsshål och det har funkat bra i 5 år!

[attachment=34014:orchid_e_001.JPG]
Meriona
CITAT (MimmiH @ 29-04-2009, 19:20) *
Hoppsan - det hade jag missat blush.gif

Kunde inte låta bli, hihi.... kompiskram.gif Men du kommer ju på tipsen själv du blomma.gif , jag förmedlar bara andras...
Laban
Tack för alla tips. Jag planterade om två stycken till plastkrukor igår. De andra två tänker jag ha kvar i glaskrukorna och fylla med lecakulor i botten.
Meriona
Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt! 000.gif En liten bild kanske? whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon