Full version: Ramslök
DykUnderYtan
Jag skulle så gärna vilja ha ramslök i en del av trädgården (har en stor naturtomt) för det är så gott. Har läst att de då de trivs sprider sig nästan som ogräs men var får jag tag på ramslök, gärna större krukor/plantor? Gärna i Stockholmsområdet.

Jag letade runt i alla handelsträdgårdar jag åkte förbi förra våren men hittade den till slut bara på Zetas. Plantan var så liten och ynklig och det känns som att det skulle ta en hel evighet innan den lyckas sprida sig nånstans... dog gjorde den dessvärre också ganska omgående så det känns inte som något jag så gärna gör om.

/Mia

http://miashem.blogspot.com/
Helen vid Ljungan
Jag har köpt frön hos Impecta och ska så dem imorgon. Har inte en aning om hur det går men det kanske kan vara ett tips till dig. Jag har sått salldslök från frön och det har gått bra. Hur brukar du använda ramslöken? Själv har jag aldrig smakat den men tycker att den ser dekorativ ut.

/Helen
cato
Hej Mia!
Om du åker ner till Kivik på Österlen kan jag gräva upp så mycket ramslök du vill ha. Här är det ett verkligt ogräs, som kväver allt och sprider sig mer och mer där den trivs. Det är framför allt i den svarta fuktiga mullrika skogsjorden, som vu har på vissa ställen här nere vid kusten.
Jag skulle aldrig plantera in en enda ramslök i trädgården.
DykUnderYtan
Jo, jag har också köpt frön men inte lyckats få dem att gro. sad.gif

Har hört att det ska vara gott till lite av varje men jag har bara smakat det som kryddsmör och dip, det kan jag verkligen rekommendera. Smaken blir lite som vitlökssmör...
ABCiV
Jag smakade det igår, färskt plockad från en väns trädgård! Hon sa att de växte hur mycket som helst på Kinnekulle... Kanske du ska åka dit och "hitta" en planta och ta med dig hem. Om de sprider sig om ogräs kan ju ingen misstycka!
tulle
DykUnderYtan, jag har sänt dig ett PM.
Min erfarenhet av att fröså Ramslök är att fröerna måste vara färska, då gror de bäst.
Angående att Ramslök sprider sig, visst gör den det, men om man vill begränsa den är det bara att gräva ner den i en hink utan botten och att plocka bort fröställningarna efter blomningen, så håller den sig på sin kant (inom hinken).
DykUnderYtan
Vi har lite skog också på tomten så jag hade en tanke om att den skulle få bosätta sig i skogsbrynet. Där gör det inget om den sprider sig heller! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon