Full version: Kissande hundar
fredrik_gbg
Hej,
Jag bor i stan och odlar lite grönsaker på gräsplanen bakom hyreshuset.
Några hyresgäster som har någon form av klubb (sitter mest och dricker öl) i källaren låter sina hundar springa lösa där och göra vad de vill, och då blir mina plantor ofta måltavlor för deras kisseri.
Jag har pratat med ägarna och de är helt oresonliga. Så nu undrar jag om det finns någon metod för att mota bort hundarna från mina grönsaker?
Ciczi
hmmm... jag provade med ättika på trappan till ytterdörren när vi hade bekymmer med att det kissades där... vet inte om det fungerar för dig dock i och med att det handlar om växter.

Ciczi
kicki.p
I våra sydliga grannländer ställer de ut flaskor med vatten där hundar skvätter. Vet inte om det fungerar.....
fredrik_gbg
Ja men det är ju värt att prova, kan gräva ner några glasburkar och fylla med stark ättika så kanske det svir i näsan på dem.
Det funkade bra på din trapp? =)
schmut
sätt ner några vitlöksklyftor och när blasten kommer brukar hundarna hålla sig undan.
mynta har samma effekt på min hund.
Jan af Lisö
Du kan kolla med kommunen om de har några restriktioner för lösspringande hundar.

Låter på mig som sanitär anglägenhet.
fredrik_gbg
Hej!
Tack för tipset med vitlöken, jag ska prova det också!
Jag har också kollat vad kommunen tycker men det finns inga koppelkrav förutom på ställen som badplatser och sådant.
Men det pågår en diskussion om allmänt koppeltvång i Göteborgs kommun, fram till dess verkar det vara fritt fram för oansvariga hundägare, om inte värden ryter till då, vilket jag ska försöka få han att göra!
Anemone nebulosa
Testa att göra en inhägnad av något slag, kanske av hönsnät och ngr störar? Det borde väl inte störa? Då kan du ju också passa på att odla något klättrande mot nätet, tex låga ärter.

Lycka till med de besvärliga hundarna! Urin gynnar måhända växtkraften men man vill ju inte ha det på skördefärdig sallat eller tex få nedtrampade plantor.

Trodde förresten att det redan var lag på att man inte får ha lösspringande hundar i tätbebyggda områden...?
Anna-Karin Lundberg
Hej! Jag hoppas jag kan komma med ett tips. Jag har hundar själv och vet att de bara vill ha nåt bra ställe att kissa på. Alltså, de vill inte gå runt och kissa på själva växterna, de vill bara ha en bra "hållare" för sina doftmarkeringar. Jag skulle tro att det skulle räcka med några stolpar nedslagna runt landet, så kommer de att välja att pinka på dem. Vill du minimera risken för spring genom landet skulle jag prova att binda rep mellan stoplarna, så det blir en synlig avspärrning. Det brukar räcka för hundar, även människor, de fattar vinken. Katter, rådjur eller rävar är svårare, de måste man stänga ute med högt staket, ville de in så kryper de under eller hoppar över, men så brukar inte hundar vara.

En i grannskapet hade små barrträd på tomtgränsen, inget staket som skyddade. Hundarna som gick på gångvägen utanför kissade på ena busken som stod i hörnet, den stack så att säga ut från de andra. Busken höll på att dö, för barrträd gillar inte hundkiss. Trädägaren försökte skydda sin buske med hönsnät, men hundarna kissade på det med, och kisset kom ändå på busken. Jag tipsade om en stolpe och när den var på plats en liten bit från busken så kissade hundarna på den istället!

Det här är i princip samma tips som Kicki.p har givit, men jag tänkte bara bekräfta att det mycket väl kan fungera!
Lycka till med vårens planeringar, Anna-Karin
Bengalow
Knepet med vattenflaskor i sydliga länder, går ut på att man ger dom en dusch av vattnet i flaskan, speciellt då lösspringande katter. Man slipper att gå in och hämta vatten. Kanske det verkar på hundar också?
Peztis
Men är det verkligen så att de får springa hur som helst? Är det upp till kommun...?
Ttt tjafsa med dem som sitter med sina hundar och ölburkar lär du ju inte komma någon vart med...

Störar med hönsnär låter ju trevligt men att odla ärtor på dem som hundarna sedan kissar på... det blir ju knappast ätbart och luktärtorna blir till stinkärtor smile.gif

Att slå i en stolpe låter ju bra. Eller varför inte en gammal brevlåda - det brukar ju vara polulärt bland hundarna...
johanna_zon3

Jag fick ett bra tips av en hundägare då jag ville slippa hundmarkeringar
på framsidan av vår tomt. Blanda tabasko och vatten i en blomspruta och
spruta på det område som du vill ha fredat. Du måste spreja varje gång
det har regnat. Du kan även blanda i olja för längre hållbarhet men då
funkar inte blomsprutan som "doftspridare" utan du får ta något kärl med
större hål (perforera en kork till en petflaska tex). Jag tyckte att det blev
färre gula fläckar på snön utanför huset efter tabaskospridningen.

Mvh Johanna, djurvän :-)
dahla
Hundar älskar ju att rulla sig i vildsvinsskit... du får sprida ut lite dynga runt växterna som hundarna kan ta med till husse i hela pälsen smile.gif
Anemone nebulosa
Lokala ordningsstadgan för hundar i Göteborg:

(Hämtat från: http://www4.goteborg.se/prod/g-info/ffs.ns...b?OpenDocument)

18 §

1 mom. Under vistelse utomhus på offentlig plats skall hund hållas under tillsyn. Därvid skall särskilt iakttas

att hunden förs kopplad på försäljningsplats medan torghandel pågår och på badplats samt under tiden fr o m den 1 april t o m den 30 september i park eller plantering,

att hunden inte förorenar allmän begravningsplats eller badplats,

att hunden inte skadar park eller plantering,

att föroreningar efter hunden på offentlig plats plockas upp

att hunden, där den inte hålls kopplad, är försedd med halsband som anger ägarens namn och adress eller telefonnummer samt

att hunden förs kopplad på offentliga platser invid och i anslutning till skolor, förskolor, fritidshem och allmänna lekplatser5.

I Slottsskogen skall hunden vara kopplad året om förutom på särskilt anvisade platser. På allmän begravningsplats skall hunden vara kopplad året om.

Hunden får inte vistas på lekplats eller för lek upplåten gräsmatta.

Utomhus skall tik under löptid hållas kopplad eller inom inhägnat område.

För badplatserna Askimsbadet, Härlandatjärnbadet, Lillebybadet samt Näsetbadet gäller att hund inte får vistas på badplatsen under tiden fr.o.m. den 1 maj t.o.m. den 15 september. Kartor utvisande badplatsområdenas exakta avgränsning finns tillgängliga på Göteborgs stadskansli.

2 mom. För iakttagande av föreskrifterna i 1 mom är hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande ansvarig.

3 mom. Vad i 1 mom stadgas gäller inte hund i polistjänst, ledarhund för synskadad person eller hund, för vilken polismyndigheten medgivit särskilt undantag.

4 mom. Hund som anträffas lös under omständigheter eller tid, som strider mot vad i denna paragraf stadgas, får omhändertas av polis och därest upplysning om ägaren eller innehavaren inte kan erhållas, avföras till hundstall. Har ägaren eller innehavaren inte inom sex dagar efter hundens upptagande återhämtat hunden och ersatt kostnaden för dess upptagande och vård, ankommer det på polismyndigheten att besluta hur man skall förfara med hunden.
----------------------------------
Även här står det lite om det:

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/...rt_n392_fn_hund
Anemone nebulosa
Störar med hönsnät låter ju trevligt men att odla ärtor på dem som hundarna sedan kissar på... det blir ju knappast ätbart och luktärtorna blir till stinkärtor smile.gif

Hehe... förvisso, jag bortsåg lite grann från problemet kissande hundar utan tillsyn när jag drömde mig bort till ärternas rike... Är nämligen ganska övertygad om att man inte får ha lösspringande hundar utan uppsyn på en gemensam bakgård.
Givetvis måste man inte odla något ätligt som klättrar på hönsnätet, men det ser ju helt klart trevligare ut om åtminstone någonting, kanske slingerkrasse, växer där. Eller så får man för hundarnas räkning ha avskräckande dofter eller växter som ngr redan beskrivit här, så hundarna inte ens vågar pinka på ärterna.

Man skulle ju också kunna sätta en massa jordärtskockor tätt i tex en fyrkant och lämna en liten öppning för en hönsnätsgrind (alt. ha både hönsnätsinhägnad + jordärtskockor på utsidan). För att inte skugga alltför mkt friserar man skockorna till en häck i lämplig höjd. Eller odlar något mer lågväxande som är lika lättodlat, så man slipper frisera.
Nicci
CITAT (fredrik_gbg @ 26-04-2009, 20:29) *
Hej,
Jag bor i stan och odlar lite grönsaker på gräsplanen bakom hyreshuset.
Några hyresgäster som har någon form av klubb (sitter mest och dricker öl) i källaren låter sina hundar springa lösa där och göra vad de vill, och då blir mina plantor ofta måltavlor för deras kisseri.
Jag har pratat med ägarna och de är helt oresonliga. Så nu undrar jag om det finns någon metod för att mota bort hundarna från mina grönsaker?

Hej ja a jag känner igen mig i ditt problem upplevde samma när vi bodde i lgh.Prova med stolpe el tabasco båda funkar jag gjorde så men i första hand får du nog strida lite oftast är det så att det folk inte är inblandad i ''ser'' dom inte så förmodligen fattar inte övriga gäster att detta är ett problem.Det måste finnas en hyresförening som skrivit stadgar som är tänkta för allas trevnad sök reda på den föreningen o be dom hjälpa dig man kan göra en hel del med dessa föreningar.Jag kan tänka mig att samtliga gäster förutom de med hundarna tycker att de får pinka ngn annan stans....good luck/Nicci
fredrik_gbg
Ja fasen ja, det här problemet hade jag ju glömt av, det bör jag ju fundera på lite extra.
Förra året blev det aldrig så farligt vad jag märkte av, jag fick förvisso ryta till ett par gånger i början av säsongen.
Jag ska titta lite närmare på era tips när det börjar närma sig utplantering =)
Bassam
jag

Folk har inte rätt att lämna deras hundar fria.

H: Bassam.
Erika i Sandviken
Om du anser dessa ägare som ansvarslösa och ohänsynsfulla, då ska du ringa polisens hundenhet och be dem snacka med hundarnas ägare.
RiffRaff
Jag tycker det kan vara obehagligt med hundägare som släpper sina hundar lösa på allmänna promenadstråk så att hundarna hoppar upp och skäller oss andra människor i ansiktet undertiden hundarna krafsar på våra kläder.

Har själv haft hund tidigare och släppte aldrig hunden lös i närheten av andra människor.

Jag tycker att man skall titta lite på de ultraljudsskrämmor som börjar bli allt vanligare , se :

http://www.miljocenter.com/produkter/silverl_skade.php

http://www.skadedjursfri.se/start.asp?gclid=

Vi har själva en hundskrämma men den köpte vi i Tyskland och jag har inte sett den i Sverige , de flesta verkar dock fungera på samma sätt och vara likvärdiga.

Våran ser till att hundarna är högst ovilliga att komma närmre än 5 meter från vår tomtgräns, så nu slipper vi ha barn som trampar omkring i hundbajs och hundar som pissar på vår bil och på barnens cyklar.

Ett alternativ vore att sätta upp något sorts jättestaket men det kostar en hel del.

Kanske kan det vara något ?
fifi
Sprider man ut lite Hjorthornsalt brukar det få hundarna att välja annat kisställe.
Måste upprepas efter regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon