Peztis
Jag har möjligheten att FÅ 30-40 kvm Ölandssten!!!

Frågan är bara hur jag ska få hem den... Hur mycket kan det tänkas väga? Om man hyr en skåpbil på bensinmacken, hur mycket kan man lasta i den?
Eftersom jag inte har dragkrok på bilen blir det lite bökigt för då måste jag först få tag i en bil som har det.
jaken
Hur långt är ett rep?
Peztis
Öh va?

Tror inte jag tänker SLÄPA alla stenar ca 7 mil direkt...
Aqvakul
Densiteten är ca 2,7

Tjockleken är kanske 6 - 7 cm ???

Varje kvadratmeter väger då 0,65 x 100 x 2,7 = ca 175 kg

40 kvm blir ca 7 ton

edit: missade en nolla...

Peztis
Hittade en sida där det stod att 3 cm tjocka stenat väger ca 90 kg/kvm, 5 cm tjocka väger 150 kg/kvm.

Skulle kunna tänka mig att det är 3 cm så då är det alltså frågan om 2700 - 3600 kg!!! Mellan nästan 3 och 4 ton!!! Huuuu...

Undrar vad det skulle kosta att få en lastbil att hämta det..?
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 26-04-2009, 21:58) *
Undrar vad det skulle kosta att få en lastbil att hämta det..?

Jag skulle tippa på 2000 spänn, om det inte är alltför långt att köra...
Ralf
Kranbil inkl moms ca 800-900 kr/timme
framkörning kranbil 1 timme
lastning 1 timme
hemresa 1 timme
lossning 1 timme
hemresa kranbil 1 timme
summa kanske 6 timmar....
fraktkostnad ca 4-5-tusen

Hur ligger stenarna idag, på hög eller pall?

precis som med grus o andra saker vi har diskuterat så kostar transporten mera än materialt.
Aqvakul
Jag var kanske lite för optimistisk, men jag tror att du kan komma undan lite billigare än vad Ralf räknat på om du hitta rätt åkare.
Peztis
Tack försvaren! Är rädd för att de ligger i en hög i en undanskymd del av hans trädgård...
Vi börjar undra om det verkligen är värt besväret. Det skulle bli jättesnyggt men det är fasligt tungt med Ölandssten och så frakten då... Suck! Blir nog billigare med att köpa vanlig betongsten på ByggMax.
Digger
Tänk på att ölandssten kostar typ 380:-/kvm (www.stenbolaget.se), dina 40kvm skulle då kosta 15.200:-. Alltså lönar det sig för dig att hämta dom om du får dom gratis så länge frakten är billigare än 15.000:-...! Men tänk på att du bör ha någonstans att lägga dom, det går ju åt en del utrymme. Ligger dom på pallar så det går lätt att flytta eller huller om buller? Det blir ju bökigare om man kanske måste lyfta dom en och en när dom hämtas.
uno
Hyr en lastbil för B-körkort och kör några vändor. Kanske behöver Du inte alla 40m2.
Aqvakul
CITAT (uno @ 28-04-2009, 00:32) *
Hyr en lastbil för B-körkort och kör några vändor. Kanske behöver Du inte alla 40m2.

instämmer!
Peztis
Jo, det är väl det vi har funderat på...
Men fasen vad jobbigt och tungt! Man är ju av naturen lat - eller sambon är det i alla fall in absurdum d010.gif
uno
CITAT (Peztis @ 28-04-2009, 17:23) *
Jo, det är väl det vi har funderat på...
Men fasen vad jobbigt och tungt! Man är ju av naturen lat - eller sambon är det i alla fall in absurdum d010.gif

Skippa stenarna även om de syntes vara gratis.
Bygg ett altangolv i växthuset av tryckt virke och odla i spänner.
Peztis
Spänner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon