gunirene
27-04-2009, 07:28
Vår Magnolia Squlangiana har vuxit sig så hög att nu måste vi försöka minska ner den.
Den är underbar just nu men är ganska snabb på att tappa sina blommor.
Kan någon ge mig svar på när det är lämpligt att beskära den.
Jan af Lisö
27-04-2009, 07:58
Tyvärr, ALDRIG - Man beskär inte manolior.
Praktmagnoliorna blir med tiden stora träd !!!
Önskar tips om Magnolia som blommar i Juni eller Juli,som är lämplig i zon 3
Jan af Lisö
27-04-2009, 11:48
Juni/Juli i zon III:
Helt säkra vad gäller härdigheten:
- Sieboldii, vit, blommar under ca 6 veckor med start vid Midsommartid
Ej 100% säker vad gäller härdigheten:
- Obovata (junimagnolia) med rätt frökälla, vit
- Charles Coates, vit
- Eva-Maria, färgen kan ej beskrivas, hos mig blommar i 2 omgångar per år
- Sunsation, gul, lite rosa, slutet på maj/början på juni
- Yellow Bird, gul, kring 10:e Juni hos mig på Lisö
CITAT (Jan af Lisö @ 27-04-2009, 12:48)

Juni/Juli i zon III:
Helt säkra vad gäller härdigheten:
- Sieboldii, vit, blommar under ca 6 veckor med start vid Midsommartid
Ej 100% säker vad gäller härdigheten:
- Obovata (junimagnolia) med rätt frökälla, vit
- Charles Coates, vit
- Eva-Maria, färgen kan ej beskrivas, hos mig blommar i 2 omgångar per år
- Sunsation, gul, lite rosa, slutet på maj/början på juni
- Yellow Bird, gul, kring 10:e Juni hos mig på Lisö
Tack för svar Jan,Siebildii den ska jag försöka mig på dessutom är den vit som jag tycker är väldigt estetiskt och vackert.
Mvh Lollo:
Jan af Lisö
04-05-2009, 10:14
Se till att du köper en magnolia som är krukodlad (inte bara inkrukad), med fina rötter och vars blad är inte sönderfrysta.
Var ute i plantskolan i helgen och det var en bedrövlig syn att se söndefrusna magnoliablad - dem kommer ingen att ha glädje av, förutom den som får betalt !!!
Jag inköpte en fin Magnolia Sieboldii och var noga med planteringen och den fick bra jord, men när jag kom hem i går efter varit borta 2-vec var bladen alldeles brunfläckiga, är den bränd av solen?
Jan af Lisö
07-07-2009, 21:22
Svårt att säga, det kan vara för mycket sol som skadar bladen. Kan vara en chock för magnolian uppfödd i ett växhus att plötsligt ställas upp i solen när det är 30 grader. Hoppas den hade tillräckligt med vatten. Just sieboldii skall inte stå i full sol hela dagarna sägs det, men det borde knappt gälla i svenska zon III ?
Hos mig har magnolior ibland gulaktiga blad det första året.
Lägg gärna upp ett foto här så vi kan se hur bladen ser ut.
Som sagt så verkar M Sieboldii vara känslig för sol åtminstone i låga zoner. Det är inget jag märker av i zon 4 och söderläge men däremot är den särskilt känslig för uttorkning, vilket mycket väl skulle kunna vara fallet hos dig.
CITAT (Jan af Lisö @ 07-07-2009, 22:22)

Svårt att säga, det kan vara för mycket sol som skadar bladen. Kan vara en chock för magnolian uppfödd i ett växhus att plötsligt ställas upp i solen när det är 30 grader. Hoppas den hade tillräckligt med vatten. Just sieboldii skall inte stå i full sol hela dagarna sägs det, men det borde knappt gälla i svenska zon III ?
Hos mig har magnolior ibland gulaktiga blad det första året.
Lägg gärna upp ett foto här så vi kan se hur bladen ser ut.
Här kommer en bild på min Magnolia Sieboldii,jag tycker det ser ut som det är något skadedjur som äter på den eller är den bränd av solen?
Lite sent svar med bilden men hoppas någon kan svara.
[attachment=41672:P1010185.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.