Thé
Jag är lite sugen på en Baptisia australis längst bak i min torra rabatt. Det står i listan att den blir 150 cm hög, men hur omfångsrik blir en sådan planta med åren? Undrar mest om den breder ut sig väldigt och blir lika bred som hög, eller om den håller sig runt metern tvärs över?
Monica B
Färgväpplingen är en jättetrevlig växt. Den blir stor, som du säger ca 1.5 m hög och jag vill nog säga att du får räkna med ungefär lika bred. Jag är otroligt förtjust i de riktigt blå blommorna tillsammans med det grågröna bladverket. En riktigt härlig växt. Dessvärre verkar den inte odlad så mycket utan man förväxlar den gärna med Lupinväppling och det är ju trist. Lupinväpplingen är ganska invasiv vilket Färgväpplingen inte är, den håller sig fint på sin plats. Lycka till!
elipou
Hej,
jag har en blå färgväppling (köpt som planta) i två säsonger utan att den börjat blomma. Hoppas det händer i år! Min fråga: går det att dela på en planta eller är det bara frösådd som gäller?
Hälsningar
Elisabeth
Monica B
Hmmm, dela på Färgväppling? Jag vet inte om jag direkt kan rekommendera det. Den är jättesvår att gräva upp sweatingbullets.gif , har en ganska stor och djupt liggande pålrot. Jag tycker att det är mycket bättre att föröka den med frön, det brukar gå bra.

Elipou du säger att du har en planta som är 2 år gammal (inköpt på plantskola) och den har ännu inte blommat. Min tog något/några år på sig att blomma efter jag hade köpt den men å andra sidan så är det verkligen värt att vänta på yahoo.gif .

Om vi nu skall reda ut det här med Färgväppling och Lupinväppling. Färgväpplingen är blå och Lupinväpplingen är gul. Lupinväpplingen är otroligt invasiv vilket Färgväpplingen inte är. Dom är inte helt lika heller i bladverket, Färgväpplingens blad är blådaggiga medan Lupinväpplingens är gröna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon