Balkongodlarn
Hej!
Jag har odlat kryddor i krukor i fönstret och börjar få ont om plats.
När kan man börja sätta ut dem på balkongen (även nattetid)?

Jag bor i zon 2.
Balkongen är i sydvästläge och det finns möjlighet att sätta in dem i
ett inglasat skåp.

Tack på förhand!
noora
Du kan sätta ut dem när det är frostfritt även på natten. Skaffa en termometer som visar min/max-temperaturer, så kan du se vad det är för temperatur som lägst på natten.

För min del brukar jag vänta till början av juni, men jag har inte haft något inglasat skåp att ställa kryddorna i.

Basilika måste du definitivt vänta med, den tål inte temperaturer under 10-15 grader.

Du kan redan nu börja ha växterna ute på dagen, bara du kommer ihåg att ta in dem över natten. Ställ dem skuggigt och skyddat de första dagarna. Ett bra knep är att täcka dem med ett par-tre lager fiberduk i början.
Balkongodlarn
Tack för ditt svar!

När ungefär kan man räkna med att det är frostfritt i zon 2, om
man bortser från ev järnnätter?

Alexander-VG-zon3
det beror på vilka kryddväxter, men dom flesta kan vara ute under dagen vid +15c och även ute på natten vid plsugrader, så du kan ju ta in dom på kvällen och sätta ut på morgonen om det ev ska bli frost.

basilika tål ner till +1c även utan att vänja den vid det, men den avstannar i tillväxten när det blir svalt och behöver över +10c under natten och över +20c under dagen för att växa aktivt. varför man kan vänta med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon