charlotta.nordvall
Vill så gärna ha en lavendelhäck...men det är blåsigt o soligt och...i gävle. Vad tror ni, någon, om det?
Tar mer än GÄRNA emot andra förslag på små häckar/kantväxter. Det handlar om en garageuppfart på 20 meter som ska få en liten häck.
Alexander-VG-zon3
ja lavendel funkar i Gävle om jorden är väldränerad. exempel vet jag flera som har lavendel i zon 6 med att man odlar dom i enbart rent grus, grov sand.
netaave
Jag bor ju bara några mil söder om Gävle och har mycket lavendel i den uppländska leran, nåja något jordförbättrad är den väl men dom växer inte i grus iaf wink.gif
Plantera du din lavendelhäck, det kommer att gå bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (netaave @ 27-04-2009, 13:28) *
Jag bor ju bara några mil söder om Gävle och har mycket lavendel i den uppländska leran, nåja något jordförbättrad är den väl men dom växer inte i grus iaf wink.gif
Plantera du din lavendelhäck, det kommer att gå bra.

nu skrev ju jag ren sand, grus för dom i zon 6 som ett exempel att den är tåligare än man kan tro. för dom i Gävle skrev jag väldränerad jord. och det gäller såväl som i skåne och i norrland att lavendel trivs bättre och överlever vintern bättre i väldräneradjord.
Anette på Solbakken
Det går alldeles utmärkt i den vanliga trädgårdsjorden. Hade lavendelhäck i Hofors och nu här i Torsåker.
netaave
CITAT (Anette på Solbakken @ 27-04-2009, 21:10) *
Det går alldeles utmärkt i den vanliga trädgårdsjorden. Hade lavendelhäck i Hofors och nu här i Torsåker.

Bor du i Torsåker va kul smile.gif vi åker dit på dansen på Tors loge smile.gif

CITAT (flaxss @ 27-04-2009, 15:42) *
nu skrev ju jag ren sand, grus för dom i zon 6 som ett exempel att den är tåligare än man kan tro. för dom i Gävle skrev jag väldränerad jord. och det gäller såväl som i skåne och i norrland att lavendel trivs bättre och överlever vintern bättre i väldräneradjord.

Ja lilla vän va inte menat som kritik till dig utan bara upplysning till trådskaparen att kan jag här, så kan hon säkert där också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon