Full version: Tulipan paprika?
vicky-g
sos.gif

Är det en chili eller en paprika? Stark? Någon som vet?
Preussen
chilefrukt och paprika är samma sak. paprika är en europeisk benämning och i sverige tänker de flesta att det är en frukt utan hetta. de stora huvudgrupperna i släktet är capsicum annum, capsicum baccatum, capsicum pubescens, capsicum chinense och capsicum frutescens.
det vi kallar paprika är i de flesta fall capsicum annun vilket är det största släktet.

vad tulipan paprika är för en sort vet jag inte men troligtvis en c.annum.
Knytt
Jag undrade också när jag fick den i förbytarkedjan, en hel del sökande gav lite info. Men jag vet inte om det är helt riktig.

Vad jag förstår ska den vara stark och kallas perenn för att den är lätt att övervintra.
De kommer från en medlems släktings trädgård i ungern. Och pollineringen ska vara kontrollerad.

Söt anekdot, hoppas den är sann smile.gif
katah
min tulpan gror inte ! -cry-.gif och massa andra chilisar tjurar också som vanligt .
Snart ska jag slänga byttorna !
Knytt
Jag sådde typ 6 frön av tulpanpaprikan och fick upp 1 - alla andra chilis och paprikor har tagit sig bra för mig i år.
Så jag tror att fröna kanske är gamla - om jag lyckas isolera så skickar jag dig gärna några färska frön till nästa år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon