|
Chamomille
27-04-2009, 09:31
Vem är det som låter RRRRRRRRR  Det är ett himmla sjungande här ute.
Jag är inte säker men det kan vara RRRRRIIIIIINNNNNNGduva...
Lars-Olof Arvids
27-04-2009, 10:36
Ringduva tror jag inte att det är. Jag funderar lite på grönfink, såvida det inte är någon trummande hackspett.
Olle
Förutom att läsa och lyssna på enstaka fåglar i P2-Fågeln, så kan man nu också lyssna på dem som Poddradio (RSS flöde): http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=3275Förutom själva fågellätena, så diskuterar också Bengt Emil Johnson och Sten Wahlström lite om resp. fågel.
Myosotis
27-04-2009, 14:03
Ärtsångare? Grönfink? Lite för tidigt för nattskärra, väl.
Chamomille
27-04-2009, 14:42
CITAT (KURT @ 27-04-2009, 12:48)  Förutom att läsa och lyssna på enstaka fåglar i P2-Fågeln, så kan man nu också lyssna på dem som Poddradio (RSS flöde): http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=3275Förutom själva fågellätena, så diskuterar också Bengt Emil Johnson och Sten Wahlström lite om resp. fågel. Får inte upp något när jag trycker på länkarna
Chamomille
27-04-2009, 16:17
RRRRRIIIIIINNNNNNGduva? Får inte upp den fågeln när jag Googlar
Chamomille
27-04-2009, 16:38
Nää..
Gossen Ruda
27-04-2009, 17:31
Jooo. Fast jag hittade inte grönfinken där och den tror jag det är.
CITAT (Chamomille @ 27-04-2009, 17:17)  RRRRRIIIIIINNNNNNGduva? Får inte upp den fågeln när jag Googlar  Sorry... Finns nog egentligen inte, det vara bara jag som dumma mej.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2009, 18:31)  Jooo. Fast jag hittade inte grönfinken där och den tror jag det är. http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?Progr...&grupp=6551
Chamomille
27-04-2009, 19:07
CITAT (Berith @ 27-04-2009, 18:55)  Sorry... Finns nog egentligen inte, det vara bara jag som dumma mej.  Fattade väl jag med....
Chamomille
27-04-2009, 19:16
CITAT (KURT @ 27-04-2009, 19:47)   Tyvärr. Suck. Kan det vara en papegoja kanske  Eller en kollibri? Edit: Nu stavade jag säkert jättefel igen. JJ
Meriona
27-04-2009, 19:21
Hoppas att du hör den igen och får en glimt av den! Jag hörde en fågel på lunchen idag som jag fick syn på i motljuset högt uppe i ett äppelträd, var säker på att det var en gulsparv. Men när jag lyssnade på Kurts länk ovan, så förstår jag att det var en grönfink. Tack!
Chamomille
02-05-2009, 15:24
Nu hör jag och ser sidan. Det kan nog vara Grönfink. Fast Gluttsnäppa...  Vilket roligt namn
Gluttsnäppa, har hört men inte sett, iaf inte fått en ordentlig titt. Trodde att det var ett påhittat namn när jag hörde det första gången. Vi var ute på en utflykt på en avlägsen ö i stora sjön, vi var ett gäng som åkte häst och vagn och njöt av natur och god matsäck. Bla var det en pensionerad lärarinna med, och jag och min naturintresserade son.
När vi tog en fikapaus vid stranden hörde vi en fågel som både jag och sonen reagerade på, det var något som vi inte hört tidigare. Och då sa lärarinnan att det var en gluttsnäppa. Ha ha... tänkte jag. Men hon sa att det visst fanns en fågel som hette så, och hon tyckte det var jättekul att vi hade reagerat på ett fågelläte som vi inte hört förut.
Så jag har hört en gluttsnäppa, men inte sett ordentligt som sagt.
Gossen Ruda
04-05-2009, 07:08
Glutt, glutt. Fågeln ser man inte så ofta men den hörs desto mer. Den trestaviga visslingen är omisskännlig, har man en gång hört den brukar den sitta. Ibland är det bara två visslingar. Ofta kan man locka till sig den flygande fågeln genom att härma den.
På tal om vadare så såg jag en skogssnäppa i helgen. Skrämde upp den från en sjöstrand. Den är också lätt att känna igen med sin kastande flykt och den vita övergumpen.
Det är ju inte länge kvar tills de första vadarna (inklusive honor av skogssnäppa) börjar flytta söderut i början av Juni! Då har de gjort sitt här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|