Full version: Fågel.
Chamomille
Vem är det som låter RRRRRRRRR confused.gif Det är ett himmla sjungande här ute.
Berith
Jag är inte säker men det kan vara RRRRRIIIIIINNNNNNGduva... dunno.gif
Lars-Olof Arvids
Ringduva tror jag inte att det är. Jag funderar lite på grönfink, såvida det inte är någon trummande hackspett.

Olle
KURT
Förutom att läsa och lyssna på enstaka fåglar i P2-Fågeln, så kan man nu också lyssna på dem som Poddradio (RSS flöde):

http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=3275

Förutom själva fågellätena, så diskuterar också Bengt Emil Johnson och Sten Wahlström lite om resp. fågel.
Myosotis
Ärtsångare? Grönfink? Lite för tidigt för nattskärra, väl.
Chamomille
CITAT (KURT @ 27-04-2009, 12:48) *
Förutom att läsa och lyssna på enstaka fåglar i P2-Fågeln, så kan man nu också lyssna på dem som Poddradio (RSS flöde):

http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=3275

Förutom själva fågellätena, så diskuterar också Bengt Emil Johnson och Sten Wahlström lite om resp. fågel.

Får inte upp något när jag trycker på länkarna no.gif
Chamomille
RRRRRIIIIIINNNNNNGduva? Får inte upp den fågeln när jag Googlar unsure.gif
KURT
Nu fungerar de nog.
Chamomille
Nää.. sad.gif
Gossen Ruda
Jooo. Fast jag hittade inte grönfinken där och den tror jag det är.
Berith
CITAT (Chamomille @ 27-04-2009, 17:17) *
RRRRRIIIIIINNNNNNGduva? Får inte upp den fågeln när jag Googlar unsure.gif

Sorry... Finns nog egentligen inte, det vara bara jag som dumma mej. sleep.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2009, 18:31) *
Jooo. Fast jag hittade inte grönfinken där och den tror jag det är.

http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?Progr...&grupp=6551
Chamomille
CITAT (Berith @ 27-04-2009, 18:55) *
Sorry... Finns nog egentligen inte, det vara bara jag som dumma mej. sleep.gif

Fattade väl jag med.... smile.gif
Chamomille
CITAT (KURT @ 27-04-2009, 19:47) *

no.gif Tyvärr. Suck.

Kan det vara en papegoja kanske unsure.gif Eller en kollibri?

Edit: Nu stavade jag säkert jättefel igen.

JJ

whistling.gif
Meriona
Hoppas att du hör den igen och får en glimt av den!

Jag hörde en fågel på lunchen idag som jag fick syn på i motljuset högt uppe i ett äppelträd, var säker på att det var en gulsparv. Men när jag lyssnade på Kurts länk ovan, så förstår jag att det var en grönfink. Tack! wub.gif
Chamomille
Nu hör jag och ser sidan. Det kan nog vara Grönfink.

Fast Gluttsnäppa... giggle.gif Vilket roligt namn rotfl.gif
Berith
Gluttsnäppa, har hört men inte sett, iaf inte fått en ordentlig titt. Trodde att det var ett påhittat namn när jag hörde det första gången. Vi var ute på en utflykt på en avlägsen ö i stora sjön, vi var ett gäng som åkte häst och vagn och njöt av natur och god matsäck. Bla var det en pensionerad lärarinna med, och jag och min naturintresserade son.

När vi tog en fikapaus vid stranden hörde vi en fågel som både jag och sonen reagerade på, det var något som vi inte hört tidigare. Och då sa lärarinnan att det var en gluttsnäppa. Ha ha... tänkte jag. Men hon sa att det visst fanns en fågel som hette så, och hon tyckte det var jättekul att vi hade reagerat på ett fågelläte som vi inte hört förut.

Så jag har hört en gluttsnäppa, men inte sett ordentligt som sagt.
Gossen Ruda
Glutt, glutt. Fågeln ser man inte så ofta men den hörs desto mer. Den trestaviga visslingen är omisskännlig, har man en gång hört den brukar den sitta. Ibland är det bara två visslingar. Ofta kan man locka till sig den flygande fågeln genom att härma den.

På tal om vadare så såg jag en skogssnäppa i helgen. Skrämde upp den från en sjöstrand. Den är också lätt att känna igen med sin kastande flykt och den vita övergumpen.
KURT
Det är ju inte länge kvar tills de första vadarna (inklusive honor av skogssnäppa) börjar flytta söderut i början av Juni! Då har de gjort sitt här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon