Bonntösa
27-04-2009, 09:39
Hej!
Är det någon som har förslag på vad man kan ha för växter i en gammal glasverande i östläge? Det blir ju väldigt varmt där inne på sommaren, kanske är det inte alla blommor som tål det?
Jag är tacksam för alla tips och idéer!
Husihelvete
27-04-2009, 11:40
Vill du ha det svenskaste av allt så välj pelargoner. Av övriga växter kan du kanske välja bland alla medelhavsväxter, kanske till och med tropiska växter.
Alexander-VG-zon3
27-04-2009, 12:37
vilken lägsta vintertemp får du på din veranda?
Bonntösa
28-04-2009, 11:50
CITAT (flaxss @ 27-04-2009, 13:37)

vilken lägsta vintertemp får du på din veranda?
Oj, jag vet inte. Men det är en glasveranda från mitten av 1800-talet med alla gamla fönster och dörrar kvar och det finns ingen uppvärmning där men det är i alla fall frostfritt..
Alexander-VG-zon3
28-04-2009, 18:54
några förslag, du kan ju ha växter där som vill vara ute under den frostfria perioden och sedan inne svalt exmepel på en veranda, så du har ju en bra övervintringsplats för en hel del olika växter.
mina förslag är främst växter som trivs där under tiden det är vinter ute. och som vill vara ute vid +1grader.
Citrus- alla arter, håll dock över +1c på vintern. dom flesta vill dock ha under +10c +15c.
Japansk Fiberbanan - Musa basjoo - tålig banan som vill övervintra svalt,
Dadelpalm - övervintras frostfritt inne och lite torrare. samma för Dvärgpalm och Väderkvarnspalm.
Kamelia - trivs väldigt bra i östläge och vill ha ca +1c +10c på vintern. blommar tidigt, samma som för Rumsazalea och Gardenia. alla 3vill ha jord med lågt PH.
Nerium oleander - övervintras i en temp på +1c +15c. kommer trivas bra att övervintra på en frostfri veranda. doftar gott (dock är den giftig).
Oliv - vill dock ha mycket mer sol under tillväxten men kommer övervintra bra på en veranda i ösläge som hålls svalt.
Trädtomat - tålig och lätt skött och övervintras i en temp på +1c +15c.
Fikon - samma som för Oliv och Citrus.
Rosmarin och Lager - samma som ovan.
känsliga eller icke härdiga rosor kan du ju övervintra på en sådan veranda.
Änglatrumpet och Fuchsior kan du ju också ha.
vill du ha nåt ovanligt kan du prova Kungsmagnolia - magnolia grandiflora som är en städsegrön magnolia som får vita vackra blommor, den övervintras frostfritt då den är känslig i sverige. kräver dock mycket utrymme.
och så finns där ju en del klätter och kläng växter som du kan ha där exempel - Trillingblomma, Jasmin, Passiflora, Bägarranka, Murgröna - alla övervintrar i en temp på +1c +10c.
ja det finns en hel del du nog kan ha där, jag skrev bara upp lite av allt.