Jag har en viss svaghet för kaktusar och odlar dessa med framgång..
Dock så är jag lite sugen på att ta det hela ytterligare ett plan.

Ja jag vet inte om någon av er är bekant med just Lophophora familjen..men jag har iaf en
Lophophora williamsii var. williamsii som blir 22år gammal i vår..Tillsaken är den att denna familjen är ibland det långsammaste som finns att växa till sig.
Min 22åring är nu ~8-9cm i diameter..och ja ganska så rund, som en boll ungefär.[detta är en kaktustyp som växer mestadels under jorden, rötterna är väl ~30-35 cm långa och GROVA.]
Det jag vill uppnå är alltså stora kluster med sidoskott och undrar om någon har erfarenhet av ympning av kaktusar och gärna just denna familjen.
Jag kan även tillägga att jag har 10 olika varianter av lophophora williamsii
och även några lophophora diffusa.
Jag har läst en dal i ämnet och konstaterat att man kan alltså ympa in dessa på lämplig planta ex. någon typ av Trichocereus.
Detta kan alltså med rätt belysning och bra miljö få Lophophororna att öka sin tillväxt med upp till 5ggr dvs den ökar i storlek på ett år vad den "naturligt" gör på ~5år.
Är det någon som erfarenhet och lite tips ang just detta?
Hur man går tillväga rent praktiskt?Förhållanden vid ympningen?
Ja..lite praktiska tips i ämnet helt enkelt.
Jag har som sagt lite kaktusar och vill helst inte döda någon av dessa pga att jag gör fel..
De andra jag har och tänker försöka detta på är i 5-7 års åldern.
Dessutom så ska man tydligen låta rötterna först läka och sedan plantera om dessa vilka ska producera fler "överdelar" motar gärna tips och tricks där oxå, om någon har detta?
Mvh
//Agar