Full version: Kaktus
Agar
Hej!

Jag har en viss svaghet för kaktusar och odlar dessa med framgång..
Dock så är jag lite sugen på att ta det hela ytterligare ett plan. tongue.gif

Ja jag vet inte om någon av er är bekant med just Lophophora familjen..men jag har iaf en
Lophophora williamsii var. williamsii som blir 22år gammal i vår..Tillsaken är den att denna familjen är ibland det långsammaste som finns att växa till sig.
Min 22åring är nu ~8-9cm i diameter..och ja ganska så rund, som en boll ungefär.[detta är en kaktustyp som växer mestadels under jorden, rötterna är väl ~30-35 cm långa och GROVA.]
Det jag vill uppnå är alltså stora kluster med sidoskott och undrar om någon har erfarenhet av ympning av kaktusar och gärna just denna familjen.
Jag kan även tillägga att jag har 10 olika varianter av lophophora williamsii
och även några lophophora diffusa.

Jag har läst en dal i ämnet och konstaterat att man kan alltså ympa in dessa på lämplig planta ex. någon typ av Trichocereus.
Detta kan alltså med rätt belysning och bra miljö få Lophophororna att öka sin tillväxt med upp till 5ggr dvs den ökar i storlek på ett år vad den "naturligt" gör på ~5år.
Är det någon som erfarenhet och lite tips ang just detta?
Hur man går tillväga rent praktiskt?Förhållanden vid ympningen?
Ja..lite praktiska tips i ämnet helt enkelt.
Jag har som sagt lite kaktusar och vill helst inte döda någon av dessa pga att jag gör fel..
De andra jag har och tänker försöka detta på är i 5-7 års åldern.
Dessutom så ska man tydligen låta rötterna först läka och sedan plantera om dessa vilka ska producera fler "överdelar" motar gärna tips och tricks där oxå, om någon har detta?
Mvh
//Agar
Ingrid på Västkusten
Hej Agar,

Även jag odlar desssa skönheter även om jag inte har just 22-åriga exemplar :-)
och jag förstår ju att Du vill ha dessa ljuvliga kluster som man ibland kan se.

Det är så här att det är speciella kloner som bildar klumpar kallas ofta Lophophora williamsi v caespitosa - speciella kloner. Dokc är jag något fundersam över att Din gamla ej bildat sidoskott - kan det vara att den har det för bra :-D
Ett trix som jag itne skulle rekommendera på en sådan klenod är ju att kapa den - då kommer det garanterat att bildas sidoskott.
Själv upplever jag inte L-familjen som så långsam - det finns värre faktiskt men visst - en storspurtare är den ju itne :-)
Samlar lite själv på olika L-varieteter även om det inte är så organiserat ... brukar mest vara med inriktning på blomfärd och så.

Ympning av kaktus kan man ju göra - detta har jag gjort vid ett par tillfällen, men det är inge jag är expert på - tillhör ju själv kaktuspuristernas skala som avskyr ympning även om jag vill argumentera för ympning om man har sällsyntheter - man SKALL inte odla sällsyntheter utan backup, och då helst bra backupper såsom på ett underlag. När man förlorar en stor och gammel sort bara för man varit lit eklumpig med vattningenen gång, ja då skall man ha reserver så man kan börja om igen.

En typ Trichocereus pachanoi eller annan Cereus är ju inte tokigt, välj då ett mkt grovt exemplar för tillväxten. Själv ha rjag ympat något på Echinopsis - det var mest känsliga mico-opuntia och det ser ju lovande ut.

Ympning sker ju bäst på våren - steriliserade redskap, en stadig hand och mkt sprit att tvätta med. Plus gummiband - dem gillar jag bäst ;-) har ju sett en hel del smarta redskap som används av proffsodlare i Holland - så nog finns det mkt att hitta på :-)
Efter ympning och kärlränderna måste sammanfalla eller åtminstone röra vid varandra så det är bra att ha ympstammar i lite olika storlek att experimentera med. Tänk på att om Du skär av dem smart så kan botten sätta sidoskott och toppen bli en ny ympad kaktus.

Man kan låta snittytorna torka - fast - L har sådan speciell 'kropp' mjuksom kan krympa en del ( tänker på den delen som blir över när Du skär av toppen) så om den är liten så kanske den krymper för mkt. Hade kanske funderat mer på att pudra såret med någe svampdödande rotningsmedel elelr bara grillkolspulver, som man gjorde förr, fungerar alldeles utmärkt :-)

Både ympad kaktus och 'resterna' bör stå ljust men ej direkt sol och skyddat för kallras och drag. Motstå frestelsen att känna på ympen.

Min lilla L caespitosa förresten har fyra små 'knappar' = skott redan :-)) som är som en tumnagel och centrumväxter är int eså stor helelr så jag tror det lönar sig att hålla utkik efter denna variant - vissa hävdar ju att det inte är en variant .....

Vilka sorters L har Du förresten?

Hälsningar ifrån Ingrid kaktusfantast och sekreterare i VKSF(Västsvenska Kaktus & Suckulentföreningen)
Agar
L.williamsii v. jourdiana

L.williamsii v. pentago

L.williamsii v. texenis

L.williamsii v. williamsii Cedras

L.williamsii v. williamsii Eintroque

L.williamsii v. williamsii El Nunez

L.williamsii v. williamsii Soledad

L.williamsii v. ziegleri

Och sen då självklart L.williamsii var. williamsii...
Sen har jag en som jag "misstänker" är just en caespitosa..<--det är iaf en williamsii och inte en diffusa..så 9 olika varianter med säkerhet.

Jo det med kluser-bildandet verkar vara mycket genetiskt och oxå vä'ldigt individuellt från exemplar till exemlar min 22-åring har ett litet sidoskott som växer ocj frodas det oxå. biggrin.gif

Jag har iaf sett väldigt stora kluster i Mexiko och då var det iofs väldigt stora, gammla och vilda exemplar..men ändå.
Det är mycket möjligt att just caespitosa varianten har ett speciel förmåga/egenskap att producera stora kluster men det har som sagt dom flesta varianterna.
Ang det med renheten så när den har uppnått den storlek man vill så skär man ju bort L Williamsii´n och rotar den...man drar alltså bara nytta av "graft" plantans[har mest engelsk-språkiga referenser på detta ämne.]
snabbväxande egenskaper så som ex. trichocerus pacanoi, peruvianus el brigesii..och ja det är om man gör det rätt ganska så lätt att få sidoskott på dessa oxå.

En anna sak jag oxå sett som har lyckats med stor framgång är detta.
[sorry man fick inte länka till den sidan tydligen..dom tillät inte det.] på en L.williamsii rot inympad på en Myrtyllo-kaktus..bara in ympa på en annan typ av kaktus.
Man ser roten i mitten..

MVH
//Agar.
Christoffer
Är Lophophora diffusa detsamma som Lophophora williamsii diffusa och med fricii likadant?
Agar
Nej, L.diffusa är inte en williamsii utan klassas som en egen art.

Mvh
//Agar.
Christoffer
Då har de på cactus-svante skrivit fel i sådana fall...där skriver dem "lophophora williamsii v. diffusa". Tänk så fel det kan bli...
Samot
det betyder lophophora williamsii variant diffusa.. det betyder inte att han skriver att det är samma art.
Ingrid på Västkusten
Jag skall kolla i senaste 'Bibeln' vad artstatusen är på den - det har ju gjorts revision av Cactaceae nyligen.......

Hälsar Ingrid
Agar
Hmm..sorry det kan vara jag som misstagit mig, den har iaf en helt egen beskrivning och har helt annat innehåll.

MVH
/Agar.
Agar
Bara för att ev. sätta liv i en gammal tråd och visa med relarivt beskrivande bilder hur ympningen går till och visa ur fort tillväxten går:
Klicka här för att se

Även här finns bilder på ympade Lophophora´s...fast här är det med en liten twist skulle man väl kunna kalla det. smile.gif

Agar.
Christoffer
De ska finnas Lophophora som är helrosa också, ett naturens nyck! smile.gif
Men var man kan få tag på de, det blir svårt...

http://www.mushmush.nl/?page=home\gal...lery\cacti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon