MaryPoppins
Satte spenat och ruccola för en vecka sen å nu har det kommit upp sååå mycket av ruccolan. Strödde bara ut de små små fröna å nu vet jag inte vad jag ska göra med dem. De sitter så tätt å de är ca 1-1,5 cm höga. När ska man plantera om och hur? I vad? Balkonglådor eller krukor? Spenaten står lite glesare å är lite grövre också de ca 1,5cm. Hur gör man med dem?

Tacksam för svar då jag aldrig sått någonting tidigare.
MaryPoppins
Ingen som vet om ruccolan klarar sig när de står så tätt eller om man måste gallra osv. Nu har de så klart vuxit än mer å spenaten är ca 3 cm.
Tulipanaros
Varken spenat eller rucola brukar förodlas, båda gror bra på friland (eller ute i kruka/låda, om du odlar på balkong). Nackdelen med att förgro är att man får veka plantor som måste avhärdas. Rucolan kan stå tätt.
MaryPoppins
Tack så mycket för svaret. Skulle jag ha sått ute i balkonglådorna direkt? Kan man göra det i mitten på april? Men nu då, avhärdas vad innebär det? Å plantorna ser onekligen späda ut....är det något att spara på tro? eller ska jag så om direkt i balkonglådor? Tips tack!
Tulipanaros
Ja, att så direkt i balkonglådorna är nog mest praktiskt! Sallat och spenat funkar utmärkt i mitten av april (båda klarar köldgrader om de har såtts ute). Men när du nu har dina små plantor kan du försöka ta hand om dem: ställ ut dem på balkongen, skyddat för vind och gärna i skugga i början. Korta tider i början, längre efterhand när du märker vad de klarar. Så småningom klarar de att stå ute dygnet runt. Lycka till!
Laura
Jag totalmisslyckades med min ruccola odling i minidrivhus. Jag var för ivrig och ville plantera allting redan i mars. giggle.gif Det växte snabbt en massa små ruccolabebisar som levde ungefär i 2 veckor utan att växer mer än kanske en cm och sedan dog. Alla. crying.gif
I helgen såg jag att jag hade lite space över i växthusets bädd, så för skojs skull sådde jag två rader med ruccola - bara för att se om det händer nåt - och vips! inom bara 3-4 dagar har de kommit upp redan!! bravo.gif
Så jag tror inte alls det är för sent. Jag skall springa ner till växthuset nu och ta ett kort för dig biggrin.gif
Tulipanaros
Nej, alltså, för sent är det absolut inte -- både spenat och rucola kan man så i omgångar. Rucolan blir lätt besk om den står för länge, då är det bättre att så ny. På högsommaren, när det är för varmt, kan man göra ett uppehåll men annars kan man så i omgångar in på hösten. (Rucola kan man ha året runt i kruka inomhur, förresten.) När jag skrev att det funkar att så i mitten av april menar jag bara att det inte är för kallt då, eftersom TS undrade. smile.gif
Laura
Ja, vad dum jag är. Så klart menar ni både två för tidigt...
slap.gif

Så här ser dem ut idag i alla fall:
[attachment=34005:Bild070b.jpg]

MaryPoppins
Då ska jag börja försöka ställa ut rucolan å "vänja" den samt plantera nya frön ute direkt i balkonglådan. Tack så jättemycket för tipsen Tulipanaros och Laura, är man nybörjare så är man rolleyes.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon