Furutrad
Nästa år blir det antagligen nytt hus och att bryta ny trädgård på gammal betesmark. Vi kommer dock ha tillgång till tomten fr.o.m. sommaren.

Nu är frågan: Jag vill ha mycket doftande blommor/buskar, och gärna så att det finns att lukta på hela säsongen. Dessutom vill jag ha MYCKET fjärilar. Det gillar jag. Så vilka ska jag välja?

De jag kommit på genom gamla trädgården:
Mandelblom
Pärlhyacint
Syrener
Kaprifol

Men vad ska jag ha mer? Hjälp och tips mottages tacksamt!
netaave
Ser inte vart du bor men om du vill ha fjärilar är det väl lämpligt att sätta en fjärilsbuske smile.gif även kallad syrenbuddleja, finns i blått rött, rosa o vitt.
Rosentry och prakttry är fina buskar
likaså scheresminer och paradisbuske.
korneller är dekorativa även på vintern liksom rönnsumak men det är ett träd.
lavendelgården
Det är väl lycka att kunna planera en ny trädgård. Av perenner finns det massor som fjärilarna gillar; Röd solhatt, Rosenstav,Rosenflockel,Kryddväxter och Praktbetonica är de som är mest besökta hos mig. Fjärilsbusken får man heller inte glömma.
Sedan tycker jag att man absolut vill ha en Konvaljbuske, som blommar på sensommaren och doftar ljuvligt.

Lycka till
Åsa å
Furutrad
underbart! tack för hjälpen! nu har jag lite växter att läsa på om ser jag yahoo.gif

och om ni har fler tips får ni gärna komma med dem!
Azur
Doftschersmin eller Smultronschersmin är ett måste. Finns ingen växt som luktar godare.

Backtimjan, om du har torr mark nånstans. Varma dagar doftar den underbart.

Lavendel är mycket omtyckt av insekter.

En rabatt med Honungsfacelia och/eller Blomstertobak borde vara en "hit" hos fjärilar och humlor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon