sysop
Hej. Osäker på om jag valt rätt underforum men hoppas på hjälp iaf.

Jag har en vinranka på altanen där närmare ett tiotal grenar har fått smaka på barnens lek.. Det blöder kraftigt och droppar cirka var 30:e sekund.

Jag har testat med att bränna ändarna, svepa dem med vulktejp och doppa i varmt stearin. Allt enligt "kunniga och hjälpsamma" ( rolleyes.gif ) bekanta. Inget hjälper dock, trycket verkar ap-kraftigt.

Var en sväng i handelsträdgården imorse på jakt efter ympvax, vet att min salig morbror brukade använda detta. Dock avrådde två personer i butiken från detta. "Det kommer ändå inte hjälpa"

Vad skall jag göra? Vinrankan är modell större och riktigt magnifik, ger alltid en kollosal skörd och jag vill absolut inte att den dör av detta. (Den har blödit 4 eller 5 dagar nu)
Åsa, mälardalen zon 2
Den klarar sig, så lätt tar man inte död på vinrankor. Och det hjälper inte att smeta på ympvax, bränna, strypa etc. Det enda man kan göra är att vänta tills den slutar blöda av sig själv.
sysop
Vilket snabbt svar! Tack! Så då är det bara att vänta ut naturens gång menar du?

Bara för att jag är nyfiken: Vad händer med de skadade grenarna? Kommer stammen "slå av vattnet" till dessa grenar så de vissnar ner, eller kommer änden tillslut läka så grenen lever vidare?

Hoppas du har rätt iaf.. Tack för svaret!
RibesRubusVitis
I regel lever grenarna vidare, precis som om ingenting hänt. Många svenska och danska yrkesodlare beskär sina vinstockar så sent som i april och låter dem droppa ett tag. Annars löper de i stället risken att de få återstående knopparna skadas av sen nattfrost.
Crassula
Har gjort samma tabbe.
8cm. in på grenen drog jag på hårt spänd vulktape , framför allt på brottstället och totalt drog jag på 4 lager ..
Var bara noga med att borsta och putsa bort löst sittande barkrester på grenen.
Blödningen stoppade genast för mig.
Lycka till igen

Bassam

Tack för frågan

Du varma kniv och stryker blöder platser.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon