|
Pernilla & Lars
27-04-2009, 10:50
Hejsan! Kan man ha en starkväxande klematis som summersnow i kruka? Om det går, vad pratar vi för dimensioner på kruka? Om det EJ går, finns det någon annan klematis som blommar väldigt länge som skulle fungera? Tack på förhand // Pernilla
Pernilla & Lars
29-04-2009, 11:29
Finns det ingen som kan svara på frågan
Finn Klematis
29-04-2009, 11:44
CITAT (Pernilla & Lars @ 29-04-2009, 12:29)  Finns det ingen som kan svara på frågan  Hej! Jag har dröjt med att svara. Paul Farges i kruka har jag ingen erfarenhet av. Den bli ju mycket stor upp till 7-8 M. långa rankor, stammarna blir också mycket grova på några år. Det är klart att har man mycket stor kruka så går det att krukodla den. Ni är dom första som jag vet om som har dom här funderingarna. Det finns många klematis som går att odla i kruka. Lycka till. Finn
Pernilla & Lars
29-04-2009, 12:07
Tack för svar Anledningen till att jag undrar är att vi på vår baksida bara har berg i dagen vilket gör att vi inte kan plantera i jorden. Satte 2 st New Dahn rosor i tunnorna som jag även har en stor rosbåge i, problemet var att rosorna fick stora angrepp av barkfläckssjuka och verkar inte ha överlevt i år. Min tanke var att jag skulle sätta något som kan klättra över rosbågen samt blomma länge, därav funderingen. Vet att Summer snow är extremt starkväxande och det är väl det som eventuellt kan ställa till lite problem, annars är den perfekt som klättrare i rosbåge eftersom den blommar jättelänge och skulle täcka bågen perfekt. Kanske värt att prova ändå Tunnorna är c:a 1 meter djupa & 60-80cm (?) i diameter
Finn Klematis
29-04-2009, 14:09
CITAT (Pernilla & Lars @ 29-04-2009, 13:07)  Tack för svar Anledningen till att jag undrar är att vi på vår baksida bara har berg i dagen vilket gör att vi inte kan plantera i jorden. Satte 2 st New Dahn rosor i tunnorna som jag även har en stor rosbåge i, problemet var att rosorna fick stora angrepp av barkfläckssjuka och verkar inte ha överlevt i år. Min tanke var att jag skulle sätta något som kan klättra över rosbågen samt blomma länge, därav funderingen. Vet att Summer snow är extremt starkväxande och det är väl det som eventuellt kan ställa till lite problem, annars är den perfekt som klättrare i rosbåge eftersom den blommar jättelänge och skulle täcka bågen perfekt. Kanske värt att prova ändå Tunnorna är c:a 1 meter djupa & 60-80cm (?) i diameter  Hej! Prova med så stora tunnor går det säkert bra. Inget som inte är provat är omöjligt. Lycka till. Finn
 Summer Snow Varför den Pernilla av alla klematis, den blir tokstor ! Den klär in hela barnens f.d gungställning.
Finn Klematis
29-04-2009, 17:40
CITAT (Kajsa @ 29-04-2009, 18:07)   Summer Snow Varför den Pernilla av alla klematis, den blir tokstor ! Den klär in hela barnens f.d gungställning. Hej! Jag är inte helt säker, men jag tror det är en vitallba. Mvh. Finn
 Nej, inte är det väl det. Blommar i slutet av sommaren.
Finn Klematis
30-04-2009, 16:22
CITAT (Kajsa @ 30-04-2009, 14:32)   Nej, inte är det väl det. Blommar i slutet av sommaren. Hej! Tror fortfarande att det är en Vitallba. Hur stora är blommorna? Mvh. Finn
Clematis vitalba får en massa luddiga fröställningar när den blommat över, det får inte denna. Kanske inte så konstigt om dom är lika då om Summer Snow har ena föräldern C.vitalba. men den är köpt som Summer Snow och blommar i augusti och långt fram på hösten. Hur stora blommorna är kan jag inte minnas, men jag läser i Krister Cedergrens klematis bok att Summer Snow har större blommor. Jag klipper aldrig ner den, den får härja fritt här.
Finn Klematis
01-05-2009, 11:23
CITAT (Kajsa @ 01-05-2009, 10:42)  Clematis vitalba får en massa luddiga fröställningar när den blommat över, det får inte denna. Kanske inte så konstigt om dom är lika då om Summer Snow har ena föräldern C.vitalba. men den är köpt som Summer Snow och blommar i augusti och långt fram på hösten. Hur stora blommorna är kan jag inte minnas, men jag läser i Krister Cedergrens klematis bok att Summer Snow har större blommor. Jag klipper aldrig ner den, den får härja fritt här. Hej! Det finns ingen klematis som hetter Summer Snow. Men både Paul Farges och Vitalba Säljes under namnet Summer Snow. Paul Farges har Ca. 2,5 Cm. stora blommor och små fröställningar. Den är steril. Vitalba har Ca. 1 Cm. stora blommor och stora fröställningar. Den är fertil. Mvh. Finn
Den säljs som Summer Snow eller Paul Farges samma sort, man kan söka på den på Clematis on the web, det är en rysk hybrid från 1964 mellan arterna Clematis potaninii var. fargesii och C. vitalba. vilket också står i Krister Cedergrens Klematisbok. I samma bok står Clematis vitalba för sig, men båda under Vitalba-gruppen. Det finns skillnader om än små. Båda blir stora nog för träd eller höga ställningar, väl kraftiga för krukor som var min första tanke i tråden, har många klematis men ingen så stor.
Pernilla & Lars
05-05-2009, 11:55
Hej Kajsa och Finn! Anledningen till att jag valde just Sommer snow (eller vad den nu heter  ) var just att jag ville ha någonting som kan klättra upp på rosenbågen och täcka den för lummigheten. Och samtidigt så vill jag ha så lång blomning som bara går Kom då att tänka på Sommer Snow som jag vet att du har ett praktexemplar hemma hos dig Kajsa, även min granne Helena som var hemma hos dig i somras har ett vackert exemplar. Har inte tagit steget ut ännu och provat men jag är lite sugen, men misstänker ju att det kan bli problem då jag vet att den är extremt starkväxande Jag har ju haft extrem otur när det gäller New Dahn i tunna, kanske skulle man satsa på en annan ros, Finlands vita? Kanske någon annan klematis men jag vet ingen annan som kan täcka så fint eller har lång blomning? Förslag Det är jobbigt att vara nybörjare i trädgårdsvärlden
Finn Klematis
05-05-2009, 12:20
CITAT (Pernilla & Lars @ 05-05-2009, 12:55)  Hej Kajsa och Finn! Anledningen till att jag valde just Sommer snow (eller vad den nu heter  ) var just att jag ville ha någonting som kan klättra upp på rosenbågen och täcka den för lummigheten. Och samtidigt så vill jag ha så lång blomning som bara går Kom då att tänka på Sommer Snow som jag vet att du har ett praktexemplar hemma hos dig Kajsa, även min granne Helena som var hemma hos dig i somras har ett vackert exemplar. Har inte tagit steget ut ännu och provat men jag är lite sugen, men misstänker ju att det kan bli problem då jag vet att den är extremt starkväxande Jag har ju haft extrem otur när det gäller New Dahn i tunna, kanske skulle man satsa på en annan ros, Finlands vita? Kanske någon annan klematis men jag vet ingen annan som kan täcka så fint eller har lång blomning? Förslag Det är jobbigt att vara nybörjare i trädgårdsvärlden  Hej! När jag ger råd om klematis i kruka handlar om klematis för balkong eller altan. Då gäller det klematis som max blir 2,5 M. höga. I Ert fall tror jag att Ni skulle bli mycket nöjda med Huldine. I en så stor tunna som Ni har tror jag att det skulle gå bra, Klippgrupp 3 Mvh. Finn
Pernilla & Lars
05-05-2009, 14:25
Vad vacker hon är, Huldine, tror nog att jag blivit lite kär Hur stor kan hon bli?
*Ulrica*
05-05-2009, 14:46
Kolla i den här tråden på AoT där jag frågar om 'Summer Snow', där är det en som har den i en 10-liters kruka!
Finn Klematis
05-05-2009, 15:06
CITAT (Pernilla & Lars @ 05-05-2009, 15:25)  Vad vacker hon är, Huldine, tror nog att jag blivit lite kär Hur stor kan hon bli?  Hej! 3,5-4 M. Mycket blomrik, en av dom mest efterfrågade klematisen i min trädgård. Mvh. Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|