|
Pernilla & Lars
27-04-2009, 10:55
Frågor angående OM ens rosor har drabbats av barkfläcksjuka eller ej 1. Hur är man helt säker på att det är det som dom är drabbade av? 2. Hur hanterar man det på bästa sätt? 3. Kan en ros ta igen sig från den här sjukdomen? 4. Om rosen/rosorna tagit så mycket stryk att dom dött, går det att plantera nya på samma ställe? 5. Kan man göra något för att undvika att rosen drabbas igen? Tack på förhand // Pernilla
 Här en bild jag tog nyligen, jag har klippt bort massor av svart/röda grenar, allt jag sett ända ner. Svampen stryper vattentillförseln så sakteliga så förr eller senare torkar grenen in. Jag har noterat att grannarna har även dom mycket, så jag tror att det har med vädret att göra sista åren, blöta vintrar. I vinter har vi haft en massa snö men periodvis var den blöt i tjocka lager runt rosorna, min egen teori ? Har aldrig gödslat så mycket och bara med kogödsel på våren och har en sandig jord, så det där med för mycket kväve stämmer inte här. Här kan du läsa en del från Svenska Rosensällskapets hemsida BarkfläcksjukaI LÅG står alldeles för lite ! Om man får tillbaka det på nya rosor man planterar på samma ställe vet jag inte, det är första ggn jag fått lite överallt här. Jag har klippt mina rosor ganska lite sista åren och varit glad att jag sluppit men det har säkert också spridit svampen, att många rosor börjar bli stora nu. Så jag ska klippa mina rosor lite mera nu varje år. Dock ska sägas att Rugosa, Pimpineller, Kanadarosorna, Alba ja dom tuffare rosorna har klarat sig bäst, en del inget alls på dessa.
Mina erfarenheter är exakt samma som Kajsas. I år har det varit extremt mycket. Det där med gödsling tycker inte jag heller stämmer. Jag har aldrig överfgödslat mina rosor och några av de mest drabbade har nog aldrig sett en koblaja.  De flesta gallicorna klarar sig också rätt så bra. Rabattrosor och moderna buskrosor sämst. En del superhärdiga kanadarosor klarar sig inte alls, vilket gör att det inte handlar om zonen för att överleva. Jag hade hallon tidigare och de fick liknande symptom (hallonskottssjuka) Undras om det inte är samma svamp...? Rosor och hallon är ju släkt.
Pernilla & Lars
29-04-2009, 11:57
Tack snälla för svar. Jag har klippt följande; Symphatie, Ghislaine De Feligonde (klarade sig hyffsat), Amber Queen, Mozart, Robin Hood, Little White Pet (klippte ända ner till jorden, inga pinnar kvar alls  ) samt Pearl Drift. Dessa har jag inte hunnit klippa ännu, New Dahn 2st verkar ha strukit med helt, The Fairy 3st ser också ut att ha drabbats väldigt hårt måste nog klippas ner helt och hållet. Nevada, Louis Bugnet, Louis Odier, Belle de Crezy har klarat sig helt och hållet (Jiiihaaa)
Precis alla grenar på min Amaretto är angripna. Jag har inte hjärta att klippa ner den. Tänk om den aldrig kommer tillbaka. Jag låter den stå och ser vad som händer. Eller är det väldigt, väldigt dumt? Den hade barkfläcksjuka i fjol också, men ingen av grenarna torkade då.
Kommer det blad som ser något förkrympta ut så klipp. Det är ännu mer ledsamt när rosen kommit igång och sedan plötsligt bara dör grenen. Jag misstänkter att den grenen tar näring för att sätta blad och då är bättre att den näringen får gå till nya skott. Men det är tungt.
CITAT (Mejal @ 29-04-2009, 15:40)  Kommer det blad som ser något förkrympta ut så klipp. Det är ännu mer ledsamt när rosen kommit igång och sedan plötsligt bara dör grenen. Jag misstänkter att den grenen tar näring för att sätta blad och då är bättre att den näringen får gå till nya skott. Men det är tungt. Alla bladen ser fina ut än så länge. Jag får hålla koll på den.
Tror att en bra tumregel kan vara att om den svarta fläcken täcker mer än halva stammens omkrets så är det tveksamt, ca75% av omkretsen så är det kört. Undantag om stammen är grov, då klarar den mer. Däremot kan man ju starkt misstänka att alla sparade fläckar ger underlag för eländet att sprida sig. Men visst, i år är det så illa, så mycket angripet, att nästan alla rosor skulle behöva kapas jämns med fotknölarna, och det nänns man ju bara inte. Intressant det där med att det tycks vara moderna buskrosor som är värst drabbade. Här är det China Town som är värst drabbad, och det är den i princip alltid. Hm  , innan var det SF på den, och jag tänkte slänga eländet, men så tog den sig - ingen SF de senaste två åren. Nu har BFS övertagit den rollen, och min själ om inte den ryker snart (CT alltså). Den är en förb...ad pestspridare! /S
Tack för frågan
Mitt förslag för att skydda och ditt svar är att ta bort drabbade delarna snarast att spruta plantorna med svavel också.
H:bassam
Bassam, varför tror du att svavel hjälper?
Menar du Kumulus Bassam, det har vi till spaléträden, det motverkar mjöldagg, det är 80 % svavel. Sprutade det ibland på en mossros som alltid fick mjöldagg. Det är dock samma sak som med Binab har man en massa rosor så orkar man inte spruta runt det överallt 3 ggr/sommar.
Ezereht
02-05-2009, 16:09
Hjälper kumulus mot barkfläck då kajsa? Min väninna hade fått mycket på sin louise odier :/
Tack för frågan
valde jag svavel därför att den är billig och effektiv.
OBs om Svavel heter Kumulus så jag menar den.
H:Bassam
Det stog på Svenska Rosensällskapets hemsida att mjöldagg kan vara en inkörsport till Barkfläcksjukan, så det kan väl inte skada och prova Kumulus som i första hand är för mjöldagg. Ett pulver som man blandar i vatten.
Tack för frågan
Om du använder svavel först och på andra gången använder Binab , du ska dö många sorter av Svampen , det är viktigt att använda medel på rätt sätt för att inte skada växter.
H:Bassam
Tack Bassam, du är en källa till glädje och kunskap. Fortsätt så. /S
Min Westerland som alltid har varit frisk, har de senaste två åren haft den ena åkomman efter den andra. Allt började med att jag var tvungen att klippa ner den (lämnade ungefär 15 cm från att ha varit över takutsprånget, dvs över 2m), därför att byggarbetare behövde komma åt platsen. (Det verkar inte bara vara bra att klippa ner en ros, den här har i alla fall blivit försvagat). Förra året fick den mjöldagg för första gången, och nu finns det några violett/bruna fläckar längs nere på stammen. Det kan vara barkfläcksjukan, men inga sår syns, bara några fläckar, och grenarna som är ca 1 m är fulla med nya skott. Om jag skulle klippa bort fläckarna, skulle den vara jäms marken igen! Nu har jag sprutat Binab och hoppas på att den repar sig... Kan en ros repa sig från barkfläcksjukan (utan att man klipper bort allt), eller händer det aldrig?
Hej
Det är första bekämpning mot Svampen att ta bort alla skadad delar och bränna dom. H:Bassam
Oliv, läs länken från Svenska Rosensällskapets sida om Barkfläcksjuka som jag lagt in här ovan, där har du svaren. Har man väl fått det på grenarna är det bara klippa rent, vattentillförseln stryps och grenen torkar in och dör, det går inte på en gång men det blir aldrig bra igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|