EmmaMag
27-04-2009, 11:36
På vår gård ska det byggas ett stort garage. Där garaget ska byggas finns ett stort körsbärsträd, ca 3m högt och ett lite mindre. Det finns också några små vinbärsbuskar, mest svarta tror jag. I veckan kommer det att komma en stor grävmaskin som ska gräva grunden för garaget och vi funderar på hur vi ska göra med de träd och buskar som inte kan stå där längre. Jag är helt amatör på trädgårdsområdet men känner väl till att det är fel tid att plantera om träd nu när det just börjat spira. Men nu undrar jag är det idé att göra ett försök? Alltså att gräva en grop i trädgården och stoppa i trädet och så får det gå som det går? Eller är det helt dödfött arbete? (Arbetet är ju dock inte så stort för grävmaskinen) Jag undrar samma sak när det gäller vinbärsbuskarna... Om det är någon idé vad har ni då för råd och tips för att öka sannolikheten för träden och buskarna att överleva planteringen?
Vinbärsbuskarna kan nog klara en flytt, träden har chans att klara en flytt om de grävs upp med en grävskopa. Se till att vattna både buskar och träd under HELA sommaren, de kommer att förlora rötter och behöver ha hjälp med extra vatten för att kompensera för att de förlorat sina sugrötter.
EmmaMag
27-04-2009, 11:45
Okej, tack! Inget gödsel eller så då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.