an11an
kort fråga, kan man använda ren ko-gödsel (ko-skit) i trädgårdslandet? Grannen har kor och därmed en stor hög med skit, kan man använda det eller är det för "koncentrerat"?
tack
KURT
Försök få tag i brunnen gödsel som har legat minst ett år, finns det en traditionell gödselstack, så brukar man kunna hitta äldre delar att gräva från.
an11an
ber om ursäkt för mitt ordval, gödselstack heter det, och inget annat.
det ska nog gå att hitta äldre delar. Så jag antar att detta är ok att använda i trädgårdsland då? Hur mycket ungefär`?
Källtorpet L&T
du kan använda obrunnen dynga oxå men den är svårare att blanda in i jorden, dessutom så kan det ju skapa obehaglig lukt säger somliga, jag anser att det är lukten av pengar.
hittar du brunnen dynga i kanten på stacken så är det ju en fördel.
se till att ta hem en laddning som du kan låta ligga till hösten eller till nästa vår.
eller om bonden har något hörn på dyngplattan där det kan ligga ifred och brinna.
Aqvakul
En lagom giva av stallgödsel (ko/häst) kan vara 3 - 5 kg per kvm. Köper du kogödsel på påse så får du räkna med uppemot det dubbla, då det är uppblandat med torv.
Källtorpet L&T
CITAT (Aqvakul @ 27-04-2009, 17:11) *
En lagom giva av stallgödsel (ko/häst) kan vara 3 - 5 kg per kvm. Köper du kogödsel på påse så får du räkna med uppemot det dubbla, då det är uppblandat med torv.

jag skulle nog nöja mig med max 3 kg/kvm, det motsvarar 30 ton/ha vilket ger 45 kg N/ha, 21 kg P/ha och 120 kg K/ha.
det är en tillräcklig giva till grönsakerna.
tänk på att det är grödan och inte marken som ska gödslas.
övergödsling av fosfor (P) är det största hotet vi har vad gäller igenväxning av sjöar och vattendrag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon