Full version: Kirskål och rosor?
emmalofo
Nej, jag skojar bara, jag ska inte plantera kirskål i rosenrabatten. MEN jag tycker faktiskt att kirskål är fin i buketter (bl.a med rosor) och plockar ofta in den på sommaren eftersom jag ändå har den nere i slänten.

Men när man diskuterar växter för samplantering med rosor föreslås oftast blå eller lila växter som stäppsalvia, lavendel eller kantnepeta. Jättefint, absolut, men har någon förslag på vita, skira blommor att plantera och framför allt att ta in i rosenbuketten?
Pernilla & Lars
Vad sägs om brudslöja?
Thé
Vitpytta, stjärnflocka (inte helt vit, men så otroligt fin).
Stiffe
Kirskålens blommor är vita, om än kanske inte direkt skira... a0a.gif

Men allvarligt, bortsett från att ha kirskålen som grönfylle i en bukett så är det också en utmärkt gröngödslingsväxt. Jag var ute nu ikväll och repade kirskål i kökslandet och lade som gröngödsel i tjocka lager runt några näraliggande rosbuskar. Det borde göra susen. Kirskålen är hur lätt som helst att repa. Ju större och frodigare desto lättare, så inget ont som inte har något gott med sig. biggrin.gif

/S
Ezereht
Det finns vit stjärnflockar smile.gif

det finns nått blomster som heter prärie-nånting.. prärieklocka kanske? DOm är fina, men vet inte hur svåra dom är att driva. Jag burkar ha olika färger på klint, liljor och vitpytta i mina buketter.
Thé
CITAT (Ezereht @ 02-05-2009, 17:02) *
Det finns vit stjärnflockar smile.gif

det finns nått blomster som heter prärie-nånting.. prärieklocka kanske? DOm är fina, men vet inte hur svåra dom är att driva. Jag burkar ha olika färger på klint, liljor och vitpytta i mina buketter.

Ja, jag har vit stjärnflocka, men blomman är ändå inte helt vit, tycker jag. Den är lite grön och lite annat också smile.gif
Ezereht
okej jag bara såg dom hade det i trädgårdsbladet, men jag sådde ljusrosa. Men dom har inte grott *snyft
gulmåra
Det finns spetsblomster, Ammi majus, det sådde jag för några år sedan. Den var fin i buketter.
Ettåring....
noranettan
Fast nog är kirskål och Maxima en ganska snygg kombination?
[attachment=34626:kirsk_l_o_maxima.jpg]
whistling.gif
emmalofo
Äntligen någon som håller med mig smile.gif
Mimika
Ett tips är varigerad kirskål, vitbrokig.. hm, kanske ingen dum idé..jag har massor av den!

Instämmer att kirskålen är super att repa och lägga som täckning och näring, för oss som inte odlar stora gräsmattor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon