Full version: The dark side
balkongodlaren
Jag har en balkong som från 9 på morgonen och framöver under dagen är skuggig. Jag vill dock också ha en vacker och grönskande balkong. Vad ska jag odla? Har tidigare haft tomater och potatis, men är nu sugen på någon blommande. Några idéer? Dessutom måste det vara ofarligt för katter, för min kisse tuggar gärna på växter.
Betty
Fuchsia finns både buskiga för kruka och hängande för ampel, finns många olika att välja på. Det samma gäller för Begonia. En annan blomma som trivs bra i skuggan är Bacopa/Snöflinga - söt liten vit blomma som blommar i massor. Flitiga Lisa trivs även den bättre i skugga än i solen.
MaryPoppins
Jag har samma läge på min balkong och vill ha en massa blommor. Skulle vilja ha en klematis på spalje men vet inte om det kommer att funka. Vet någon någon klematis som skulle gilla läget? (jag har inga katter)
Betty
Några storblommiga klematis som brukar rekommenderas för skuggiga lägen:
'Comtesse de Bouchaud', färg: rosa
'Nelly Moser', färg: rosa-vitrandig
'Hagley Hybrid', färg: rosa
'John Huxtable', färg: vit

Alpklematis går bra i skugga:
Clematis alpina - Alpklematis, blå
'Albina plena', vit
'Cyanea', ljusblå
'Pink Flamingo', rosa
Clematis siberica 'Riga', vit

De allra flesta av mina klematisar (ca 30 st) har jag i halvskugga/skugga, knappt någon av dem står i soligt läge.
balkongodlaren
Tack tack. Klematis vågar jag inte prova mig på även om det är vackert, men ack så giftigt för min "gnagare". Fuschsia är ju härligt, så tack för tipset. Har också köpt nå'n sorts lavendel, som tydligen skulle gå bra även om det är skuggigt. Den doftar fantastiskt. Gjorde det stora misstaget att köpa hem bambu, som skulle stå i skuggan ,men den hann jag inte mer än ställa ut innan djuret gjorde processen kort med den. Är det nå'n som vill ha en gräsklippare, så lånar jag gärna ut min katt. biggrin.gif
[attachment=34026:baddare.JPG]

MaryPoppins
Va kul att det finns några som klarar av skugga. Nu ska jag ut å kolla in dessa å se vilken som skulle passa på min balkong. Tack för tipsen å tack balkonodlaren för att jag fick slinka in på din tråd flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon