Full version: Blomsterlönn
Nina S
Jag har fick en stickling av min morfar av en "blomsterlönn" (tror att den kallas så), den växer så det knakar och nu är den ca en halvmeter hög, är det någon som vet hur stora dessa kan bli?

//Nina
annchapanncha
Hejsan.

Kan det vara en Klockmalva, eller som jag har hört Rumslönn.
Mina blir spretiga och ganska höga, sen klipper jag ner den och gör nya av sticklingar.

Dom verkar kunna växa mycket och högt, men hur, de vete katten.

Mina är ros-röda.

Vilken färg har du???

Dom är iallafall lätta att sköt och tacksamma eller hur??
Nina S
Hej!

Jag kollade upp Klockmalva och det är en sådan! biggrin.gif

Mina blommor är laxrosa/svagt röda till färgen. Den är helt underbar tycker jag, den visar tydligt så fort den vill ha vatten, och det kommer nya blommor hela tiden....
Låter du dina sticklingar stå i vatten tills dom rotat sig, eller sätter du ner dom direkt i jord?

Mvh Nina
Nutten
Det är nog i princip temperaturen och jordvolymen som sätter gränserna för hur stora de blir här i Sverige. Jag har en uppstammad ute på balkongen, med en stamhöjd på ca 1 m och sedan en rejäl krona på det (den går upp i taket, hur många gånger jag än klipper tillbaka den). Bladen är minst lika stora som på en vanlig lönn och den blommar hur mycket som helst hela tiden!!! Det roligaste med min klockmalva (orange sådan) är att jag vet att jag tog den som stickling för några år sedan smile.gif Den har alltså stått inomhus i ett vanligt fönster, ända tills den växte ur det både på höjden och bredden (det är alldeles för smala fönsterbrädor på det här stället...)
Nina S
Okej, då kan man ju få den att bli nästan hur stor som helst.... KUL! biggrin.gif

Jag gillar Stoooora växter av nån anledning, den skall inte vintervila va?

Mvh Nina
Nutten
Jag gillar också stora växter, det är därför jag har en djungel härhemma smile.gif

När det gäller vintervila så är det ju bra om de kan få det, så de får återhämta sig lite under den period som det ändå är dåligt med ljus hos oss! Fast min klockmalva bryr sig inte riktigt om sådana regler...förra året blommade den kring jul-nyår trots låga temperaturer (vilket gör att blomfärgen skiftar och faktiskt blir mörkare i det här fallet), men växterna på min balkong uppför sig inte riktigt normalt. Har ett foto som visar en otrolig kontrast mellan snön ute och de gröna växterna på balkongen.

Angående storleken igen, så läste jag just att de kan bli 2,5 m höga (och breda) i riktigt varma klimat. Något att satsa på?
Nina S
Det hade ju varit fräckt om man hade haft flera stycken jättestora i olika färger ståendes längs en vägg eller något... laugh.gif

Det tror jag att jag skall satsa på, finns dessa att köpa i "vanliga" blomaffärer?

Mvh Nina
Nutten
Jo det brukar finnas hos ex Coop Forum och sådana affärer, men bara vissa säsonger och dessutom som små eller uppstammade plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon