Tänker så grönsaksrybs i år. Kan de förodlas eller direktsås de.
Är första gången jag sår dem så jag har ingen aning hur de blir.
Tycker det är lättare att så inne, man ser vad man sått.
Har gjort det med både dill och persilja och lyckats bra.
Hoppas det är nån som vet.
Lilian
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2009, 14:55
Jag direktsådde i kallväxthuset för 1mån sedan och sedan skördar jag i slutet av maj-början juni sedan rivs de bort och jag kan plantera annat där. De är ganska klena i växtsättet jag tror de är svåra att förkultivera och sedan plantera ut men i Umeå kanske man ska testa både och det är ju lite annorlunda växtförhållanden i norr.
Jag odlar dom också för första gången och har sått dom inne och de är nu omskolade i småkrukor och jag tänker plantera dom ute samtidigt med andra kålväxter.
Vi få se hur de mår då ...
jag undrar fortfarande om de ska bo under kålnätet eller inte ?
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2009, 09:34
Det skadar inte att ha dem under nät, hos mig blir de dock så tidigt klara att det brukar just inte vara så mycket kålfjärilar i luften.
jag har redan ungefär 100 andra kålsorter under nätet så jag uppskattar alla kål som man kan odla utan nät

jag får väl helt enkelt testa !
Mina plantor gick upp i blom rätt omgående, så antingen hade dom fått kyla.
Om jag testar nästa år blir det ett tidigt direktsådd i växthuset i så fall .
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2009, 21:15
Kyla brukar inte vara något problem jag sår ju i kallväxthus tidigt. Plantorna blir ca 25-30cm sedan kommer blomknopparna som man skördar. Skörden blir ganska liten och skördeperioden är mycket kort.
oops, var det blommor man åt på rybsen

Jag förväntade mig miniatyr broccoli

Så blir det när man köper för mycket fröer och orkar inte hålla koll på allt nytt.
Men då så ska testas nästa år igen.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2009, 16:20
Det man äter på broccolin är också blomknoppar, grönsaksrybsens blomknoppar ser ut som 1-2cm små broccoliblomknoppar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.