rosita
Jag tänker köpa ett persikoträd och ska ha det i kruka i växthuset åtminstone de första 3 åren. Vilken sort rekommenderar ni?
MariaS
Ingen av dem om du ska ha dem i växthus. Riga och Frost är frilandspersikor och de behöver den kyla och rotutrymme de kan få på friland. Men där skulle jag nog välja Riga före Frost.

Däremot finns det dvärgpersikor som är mer anpassade för kruka och växthus.
rosita
Är dvärgpersika också självfertil? Vilken sort är bra?
KURT
Varför vill du ha det i växthus i zon 1? Träd klarar sig mycket bättre och är lättare att sköta på friland.
rosita
Kurt: Jag kommer att ha en plats för det på friland om ca 3 år, men jag vill ha trädet NU!

Maria S: Varför bör jag välja Riga före Frost?
MariaS
CITAT (rosita @ 28-04-2009, 06:47) *
Kurt: Jag kommer att ha en plats för det på friland om ca 3 år, men jag vill ha trädet NU!

Maria S: Varför bör jag välja Riga före Frost?

Riga är en bättre sort, vad gäller svampangrepp, vilket är ett stort problem på just persika. Frost är okej, men Riga är bättre.
rosita
CITAT (MariaS @ 28-04-2009, 18:04) *
Riga är en bättre sort, vad gäller svampangrepp, vilket är ett stort problem på just persika. Frost är okej, men Riga är bättre.

Okej, tack!
hibiscus20
Jag har funderat på att köpa dvärgpersika eller aprikos att ha i kruka på min balkong. Är det någon som vet om det går bra att ha dem i självbevattnande krukor?
grönögd
nej det går säkert utmärkt med en dvärgvariant! jag skulle köra på en kruka med minst 50 cm djup, bra jord och vintertäcka den på vintern!
jegi
Om det är krussjuka som avses med svampangrepp så är båda relativt resistenta mot den sjukdomen. Min egen erfarenhet (har både Frost och Riga) är att det inte är något problem.
Stefan P
Min erfarenhet av dvärgpersika är att den blommar friskt och sätter en mängd frukt, men frukten blir liten och smaklös. Skulle säga att dvärgpersika/-nektarin i huvudsak ska ses som ett prydnadsträd.

/Stefan
MariaS
Smaken kommer från solen. Har man sin dvärgpersika/nektarin/aprikos ute i solen (inte under tak), kommer frukterna att smaka mer.
Stefan P
Precis som med prydnadskörsbär så finns det vissa persikoarter som i första hand är dekorativa genom blomning. Smaken på dvärgpersikors frukter kan verkligen inte jämföras med persikor i handeln, oavsett hur ljust de står.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon