Full version: Stamma upp ROSMARIN
robbie
Hej!

Jag var inne i en blomsterbutik och fick tips om att själv stamma upp min rosmarin. Jag tilldelades en planta då butiksbiträdet sa att den var lämplig till uppstammning.

När jag skulle ta bort ett sidoskott råkade jag riva av en del av stammen. Gör detta något? Kommer den själv att läkas?

Jag har ingen aning om hur jag ska beskära den här eller stamma upp den här rosmarinen. Det finns ju ingen rak stamm? Stammen är 3 cm och sen separeras det i 2 grenar... Vilka delar ska tas bort? Är denna lämplig att stamma över huvud taget?

Se bilder:
[attachment=33932:DSC00072.JPG]
[attachment=33933:DSC00074.JPG]
noora
Om du ska stamma upp rosmarin är det bättre om du hittar en planta som inte har blivit toppad så tidigt som den här ser ut att ha blivit, så att den har en längre stam.

Om du vill använda just den här plantan kan du antingen ta bort den ena grenen eller låta stammen vara grenad.

Klipp grenarna med en sekatör så slipper du fläkskador. Jag vet inte hur din planta kommer att reagera på skadan, den är ju rätt stor och långt ner, men växter har ibland en förvånansvärd förmåga att läka sig själva.

Rosmarin skjuter inte nya skott på förvedade grenar, så om du plockar bort blad och kvistar i den nedre delen kommer du att få en kal "stam".

När du vill att toppen ska börja förgrena sig och bli buskig toppar du grenarna. Varje gren kommer då att förgrena sig precis där du kapade den.
robbie
CITAT (noora @ 27-04-2009, 23:23) *
Om du ska stamma upp rosmarin är det bättre om du hittar en planta som inte har blivit toppad så tidigt som den här ser ut att ha blivit, så att den har en längre stam.

Om du vill använda just den här plantan kan du antingen ta bort den ena grenen eller låta stammen vara grenad.

Klipp grenarna med en sekatör så slipper du fläkskador. Jag vet inte hur din planta kommer att reagera på skadan, den är ju rätt stor och långt ner, men växter har ibland en förvånansvärd förmåga att läka sig själva.

Rosmarin skjuter inte nya skott på förvedade grenar, så om du plockar bort blad och kvistar i den nedre delen kommer du att få en kal "stam".

När du vill att toppen ska börja förgrena sig och bli buskig toppar du grenarna. Varje gren kommer då att förgrena sig precis där du kapade den.

Men om jag kapar bort en av grenarna så blir den ju sne? Eller komma den rätta upp sig? Finns det någon möjlighet kanske att kapa av en av grenarna och sätta in den i jorden så att man kan börja om från början?

Tack för hjälpen!
Jolijoli
Köp en färdigstammad istället. Kostar omkring 149.-
Att stamma upp en växt tar lång tid och erfarenhet.
KURT
CITAT (robbie @ 27-04-2009, 22:33) *
Men om jag kapar bort en av grenarna så blir den ju sne? Eller komma den rätta upp sig? Finns det någon möjlighet kanske att kapa av en av grenarna och sätta in den i jorden så att man kan börja om från början?

Tack för hjälpen!

Det går utmärkt att ta sticklingar från rosmarin, sätt dem i kanten av en kruka, och ta bort bladen på den del som är under jord, det tar några månader att få nya rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon