liwe
Hejsan!

Jag köpte ett begggnat växthus i höstas och är nu i full färd att fixa till det.. Problemet är att jag fick med 26 m värmekabel som jag inte riktigt vet hur jag ska gräva ner, hur tätt mellan kablarna, hur djupt ska den ligga, etc.. confused.gif

Tacksam för hjälp!

Mvh Linda
blomkronan
Jag var på Willabgarden i dag och beställde mitt växthus... biggrin.gif
Då frågade jag försäljaren om vilken värme som var effektivast... golv värme eller annat.

Då fick jag svaret att ha golv värme i växthus var att elda för kråkorna, mycket av värmen går "neråt" i jorden... så man fick inte ut så mycket värme av dom kilowatt man stoppa in. Då var det bättre att sätta in en värmefläkt och frigolit på marken/golvet. Mera ekonomiskt...

Du kan kanske använda värme kabel till att tillverka undervärmemattor istället... som du kan flytta på vid behov.

Edit: Glömde säga att dom har annars beskrivning i deras katalog på hur man gör... och välkommen till odla smile.gif
kollonikompis
Hur kan värmen "gå neråt"??? OK, men jag tror på frigolit. Jag har sett en sån variant och det verkade grymt effektivt. Kanske värmeslingor ovanpå frigoliten?

I det växthuset jag kunde studera var det betongplattor på golvet och brukaren tänkte sig plantera allt i krukor och vattna därefter. Det var inget jordgolv, så att säga.

Inne i detta stora stabila huset stod ett sånt litet rangligt plasthus från Jula, med 8 cm frigolit som golv. Detta är i Småland där det kan frysa till och givetvis för att förlänga säsongen.

Huset är helt nytt så denna sommaren blir det premiärsommar.

Har du ett stort hus kanske du får plats med ett litet hus inne i det och där kanske du kan använda en liten värmefläkt...?? Ja, om det nu är så att du har som intention att förlänga säsongen.
GME
Hejsan smile.gif

Värme avleds kanske färmst på 3 sätt,
emission =värmestråling som strålar iväg någon annanstans.
konvektion= man lyfter bort värmen, t.ex uppvärmdluft lyfts bort av kall luft , där av täckpappen på isoleringen på vinden för att undvika detta fenomen.
konduktivt =avleds genom materialet t.ex varm till kall jord

Hur som hällst isolerning mellan mark och värmeslingan behövs alltså, frigolit e bra men ! kanske blir slingan lokalt så varm att den smälter frigoliten så du kan behöva något värmetåligt mellan slingan och frigoliten, hör med en bygg firma eller där du köpte slingan.

Värmeslingan ska fördelas någorlunda jämt över den yta du vill värma upp ( slingan som fördelas bör inte liga intill med kontackt till sig själv ej heller korsa sig självt), du kan inte korta av slingan eller förlänga den utan allt måste ner.

Installationen ska utföras av behörig elektriker och du ! en jordfelsbrytare är inte helt fel wink.gif

Lycka till smile.gif
kollonikompis
Kompetent svar, GME!

Först vill jag förtydliga mitt eget inlägg ovan. Jag syftar på sån rosa industrifrigolit som är kanske 4 cm tjock och som är stabil och robust. Alltså, ingen sån ranglig frigolit som finns till exempel runt fabriksnya kylskåp med mera.

Vad gäller värmeslingorna, vad tror du om en dimmer kopplade till dom? Så man inte bränner på med full kraft? Med mindre ström kanske de kan hålla 20-25 grader och då är det väl inget som smälter!

Ja, det var bara en tanke!
GME
aha sådan frigolit wink.gif

Ja den e juh robustare genom att cellstuckturen är tätare och den har om jag mins rätt högre K värde (isolerings förmåga).

Grejen med en slinga är att beroende på hur bra avledning av värmen till omgivning du har ju "kallare" blir själva slingan, tänk dig att du lägger slingan i vatten som avleder värme ca 280ggr bättre än luft då blir slingan lokalt svalare än om du låter slingan hänga i luften smile.gif

Nu i växthus sammanhang så får du nog pröva dig fram normal så gjuts ju en sådanhär slinga in i flytbetong/spackel och då får man ju en värmefördelning/avledning genom betongen, man får ju då också ett beton/spackel skickt imellan slingan och underlaget, detta kanske du kan göra också !

Ska du odla i krukor i växthuset så får du ju ett bra golv smile.gif

Dimmer,hm...Prata med en elektriker om detta, mitt bästa tips, jag är rädd för att det kan bli en dyr historia för att hantera den induktiva last som en värmeslinga är genom sin längd men jag kan ha fel ! den kan ju vara ihuvudsak resistiv och vad man då ska tänka på är att skaffa en dimmer som passar till den effekt som slingan är på (Watt) och hur mycket man vill kuna reglera, dimmer får ju ta hand om den effekt som slingan "slipper" ta hand om, kan en termostat vara en ide kanske ?!

Så ett snack med elektikern är en bra ide smile.gif eller tänker du busa med detta helt själv kanske g.gif
blomkronan
Nu har jag läst på lite... smile.gif

Vill man kunna så i jorden tidigt på våren så kan man lägga ner slingor i marken. Man kan lägga slingan i ett lager sand, på med kraftig markduk och sen kan man lägga på jorden. (med kraftig markduk så kan du byta jord lätt utan att skada värme slingorna) Om man vill ha markbäddar. Då kan man få upp temperaturen i jorden så att frön kan gro... även på vintern om man vill och har lust smile.gif Men den värmen räcker inte för att värma upp "hela" växthuset under vintern om du vill övervintra växter i växthuset kommer du behöva en varmluftsfläkt. Det var väll det försäljaren på Willabgarden menade... att det mästa av värmen stannar i jorden "nere i jorden"

Läste detta i boken "Det grönskande växthuset" av Inger Palmstierna. Den finns att låna på bibblan eller så köp den boken... den har många bra tips om växthus och växthusodling smile.gif
GME
ah va fiffigt, att bädda ned slingan i en sand bädd tummenupp.gif

något som jag annars funderade över var hur växter reagerar på att ha det varmt om fötterna och kalt om huvudet ? men det kanske är en annan tråd wink.gif

Så då så, då e de bara att sätta igång och gräva å dona wink.gif
blomkronan
Värmeslingorna har man nog bara på under våren... för då är jorden förkall att så i. Fröna vill ha det varmt för att gro. Sen när planterna har kommit upp och solen värmer växthuset behöver inte värmeslingorna vara på.
Till hösten kanske man vill sätta sallad och rädisor... då kan man sätta på igen om jorden är för kall (temperatur på 25-35 grader vill fröna ha) och odla så länge man vill/kan smile.gif
asaleo
Några tankar om värmekabel eftersom jag har använt sådana i växthus.

Yttertemperaturen på min kabel blir aldrig högre än att jag kan hålla i den när den ligger fritt i luft.
Jag har en slinga på ett bord, den andra i en markbädd.

Slingan i markbädden har jag främst för gurkan som är känslig för kalla "fötter".

Bädden består av en markskiva av 75 mm, hård frigolit, i botten, sedan sand.
I sanden ligger kabeln som ger 300 W på en yta av 3600x400.
Tidigare lade jag odlingssäckarna direkt ovanpå sanden.

Nu har jag lagt betongplattor ovanpå sanden för att skydda kabeln och få det mera lättskött.
Plattan blir ljummen när värmen är på.

Sandskiktet är tunnt under betongplattorna, ca 2 cm.

Jag använde en transformator, 220/110 volt för att få ned temperaturen i kabeln.

Styrningen av värmen utförs av en termostat som känner lufttemperaturen.

Hoppas att jag kan hjälpa någon med dessa rader.

Är man tekniker och gillar odling så finns det mycket att göra för att spara på trädgårdsarbetet.
Den tid man spar kan man ju ägna åt nya projekt.
Det slutar aldrig.
Ständig ny design av trädgården, nöjet av att själv skapa efter egna ideer är det som driver mig.

Hälsningar
Asaleo
joho75
En fråga bara. Var får man tag på värmekabel till växthus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon