aha sådan frigolit

Ja den e juh robustare genom att cellstuckturen är tätare och den har om jag mins rätt högre K värde (isolerings förmåga).
Grejen med en slinga är att beroende på hur bra avledning av värmen till omgivning du har ju "kallare" blir själva slingan, tänk dig att du lägger slingan i vatten som avleder värme ca 280ggr bättre än luft då blir slingan lokalt svalare än om du låter slingan hänga i luften

Nu i växthus sammanhang så får du nog pröva dig fram normal så gjuts ju en sådanhär slinga in i flytbetong/spackel och då får man ju en värmefördelning/avledning genom betongen, man får ju då också ett beton/spackel skickt imellan slingan och underlaget, detta kanske du kan göra också !
Ska du odla i krukor i växthuset så får du ju ett bra golv

Dimmer,hm...Prata med en elektriker om detta, mitt bästa tips, jag är rädd för att det kan bli en dyr historia för att hantera den induktiva last som en värmeslinga är genom sin längd men jag kan ha fel ! den kan ju vara ihuvudsak resistiv och vad man då ska tänka på är att skaffa en dimmer som passar till den effekt som slingan är på (Watt) och hur mycket man vill kuna reglera, dimmer får ju ta hand om den effekt som slingan "slipper" ta hand om, kan en termostat vara en ide kanske ?!
Så ett snack med elektikern är en bra ide

eller tänker du busa med detta helt själv kanske