smuleborg
I helgen, när jag klippte ner perenner, såg jag en bagge, på pricken lik en nyckelpiga utan prickar. Förmodligen störde jag den, den hade det gott där under. Vad kan det vara?
Piccante
Nyckelpigor kan vara varierande i färgteckningen så det kan kanske förekomma pricklösa individer? Annars finns det många röda skalbaggar med. Bladbaggar (Chrysomelidae) är ganska lika nyckelpigor i kroppsformen och är ofta färgglada.
smuleborg
CITAT (Markus_H @ 27-04-2009, 20:45) *
Nyckelpigor kan vara varierande i färgteckningen så det kan kanske förekomma pricklösa individer? Annars finns det många röda skalbaggar med. Bladbaggar (Chrysomelidae) är ganska lika nyckelpigor i kroppsformen och är ofta färgglada.

Har googlat på bladbagge (tack). Aspglansbaggen kanske man i all hast kan ta för piga utan prickar. Det gick fort, men jag tror ändå inte. Och det var definitivt ingen liljebagge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon