katah
Jag guldvattnar och grästäcker ( när det är dax för gräsklipp) hela min trädgård och vi producerar rätt mycket guldvatten .

Hur ofta och hur mycket är tillräckligt för olika växter ?

jag menar räcker en 10-litare ( blandat 1 del kiss och 9 vatten) / vår för en vinbärsbuske ?
Eller behöver den många omgångar ?
Hur ofta kan man vattna tomater i växthuset ,ska man vattna under hela perioden ?

grästäckningen försöker jag göra klart fram till midsommar och sedan bara täcka tomma ytor.

Så hur ofta / mycket är ok för tex. ett äppelträd, vinbärsbuske, klematis, perenn-buske ( pion), sommarblommor, grönsaker ( kålväxter, lökar, morötter)

Hur ska man göra med jordgubbslandet så här på våren.
Man skulle ju inte ge dom kväve på våren , så jag täcker dom inte alls.
Skulle de gillar guldvatten nu före blomningen ?

Massa frågor, men tanken är : vad är tillräckligt och behöver man göda på något annat sätt ( hönsgödsel, kogodsel) ?
jag sprider kompost till olika områdena varje år.
uno
Hur mycket urin som kan utgöra grund för guldvatten producerar ni per dag?

Jag har en stor tunna 150 l som jag lägger i brännässlor och fyller med vatten.
I bland häller jag i en skvätt urin. Tunnan står lite undanskymd och på locket
ligger en skopa. naughty.gif

Tunnans innhåll späder jag 1:10 och vattnar lite då och då på spännerna i växthuset
och i blomsterurnorna. I grönsakslanden och i rabatterna grundgödslar jag på våren
och gödslar några gånger med Blomstra.
katah
Hmm vi är fem i familjen så bemanningen varierar dag för dag .
Vad kissar en männska / dygn en liter kanske.
Då skulle vi kunna fixa 100 liter färdigtblandat under en helg rolleyes.gif
och säkert lika mycket till under veckan ...

Så det känns som min huvudsysla här hemma att springa ut med vattenkannan.

Hur mycket och vad innehåller egentligen urin ? confused.gif
rosita
Förutom vatten innehåller urinen främst natriumklorid och urea, men även kalium, kalcium, sulfat och fosfor.
Det är ett välbalanserat växtnäringsmedel som passar många grödor.
katah
Kan någon växt få mycket av denna varan ?
rosita
CITAT (katah @ 01-05-2009, 17:31) *
Kan någon växt få mycket av denna varan ?

Eftersom guldvatten innehåller mycket kväve, kan det bli för mycket vid fruktsättning.
katah
Jag upphör med att sprida ut klippt gräs vid midsommartiden så man kan väl göra likadant med guldvatten.

Jag läste Lena Israelssons artikel i den senaste trädgårdstidningen om att man ser på sina växter hur de mår.

Om plantan/ växten är mörkgrön har den fått för mycket av det goda, om den är klen och väldigt ljusgrön behövs det mer.

Den råden tyckte jag kunna ta till mig , vettigt och enkelt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon