Nina K
Jag har fått ett problem som jag inte stött på tidigare. Många av mina frösådder (rätt stora nu i och för sig) har börjat få knöliga och deformerade blad. På vissa blad ser det ut som om ett parti av bladet plötsligt dragit ihop sig - som när man drar i en hängande tråd på ett plagg och tyget drar ihop sig på just det stället. Andra blad har även lite gulnande fält - vilket kommer på både helt färska och gamla blad. Detta har hänt på nästan samtliga chiliplantor, några tomater och alla basilikaplantor. Dessutom har jag problemet på en av mina rumsväxter (någon form av fikus).

Jag misstänkte något skadedjur då jag haft en del sorgmyggor och även lite bruna fläckar på vissa blad - trips kanske - och har därför behandlat med pyrex några gånger. Basilikan avlivade jag och sådde nytt då den ändå var rätt nysådd. Men alla nya småblad ser likadana ut trots behandling. Det verkar som om skadorna kommer redan under den första tillväxten av bladen.

Kan det ha med näringen att göra? De är planterade i U-jord (då jag bara hade det tillgängligt just då) och jag började gödselvattna ca 3 veckor efter omskolning. Gödningsmedlet är någon form av vanlig växtnäring som man köper i matvaruaffärerna. Inte det bästa, men borde väl inte vara skadligt i alla fall. Använder enligt anvisningar en halv kork till en liter vid varannan till var tredje vattning och vattnar varje till varannan dag beroende på om jorden torkat ut eller ej. Slutsatsen på den flummiga formuleringen är väl: gödning en gång i veckan ungefär smile.gif

Tacksam för all hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
övergödning skulle jag gissa U-jord innehåller ju långtidsverkande gödning (+det är en ganska kraftigt gödslad jord) och har du dessutom hällt på mera kan det ju ha brännt lite på rötterna.
linda84
Jag skulle nog oxå gissa att dom fått för mycket näring.. även växter kan ju få för mycket av det goda ibland. Jag har haft liknande problem på mina växter under en period förra året då jag åkte bort och min dåvarande sambo skulle vattna, han hade noja på att alltid ha näring i vattnet när han vattnade å det blev uppenbarligen för mycket. Men när ja kom hem åvattnade dom normalt igen så upphörde problemet. Dessvärre är skadan ju redan skedd på dom bladen som drabbats.

Så testa får du se å minska lite på näringen smile.gif

Lycka till
Nina K
Aha....
Jag som i vanliga fall har en tendens att göda för lite på sådant jag har inomhus. Typiskt smile.gif
Så skadorna har alltså inget med trips att göra? Jag såg en liten rackare idag.....hur den nu klarat sig undan Pyrexdöden...Men trips kanske bara ger bruna fläckar och inget annat?

Tack för hjälpen, då ska jag låta bli att mata dem ett tag. Och i fortsättningen använda U-jorden till annat än mina småplantor tongue.gif

En undring bara - kan det hända att U-jord I SIG SJÄLVT är för starkt för plantorna? Att de även utan tillsatt gödning inte kommer att reparera sig? Jag trodde mest att den jorden var bra till krukor/urnor på grund av sin luftiga och lätta struktur - inte att den var särskilt mycket mer gödslad än annan planteringsjord. Den är ju tänkt att hålla bara en säsong (och knappt det) på samma sätt som vanlig planteringsjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon