e_sedell
05-10-2003, 20:37
Jag har två Cyklamen som står i ett söderfönster. Den ena har börjat sloka och hänga med bladen. Den ha inte fått torka ut någon gång (tror jag inte), och den har det inte för blött. Ska de inte stå i söderfönster?
Hej! Själv blir jag inte heller klok på denna växt, men jag vet i alla fall att den ska det svalt, gärna planteras utomhus tills frosten. Min cyklamen slokade efter ca ter veckor inomhus i söderfönstret, men sen planterade jag den i en urna utomhus (kanske tre veckor sen nu). I fredags när jag tittade till den innan jag åkte bort över helgen hade den hör och häpna återhämtat sig helt och får nu en massa blad! Så nu tar jag inte in den förrän det blir riktigt kallt ute (ett antal minusgrader). Har nämligen täckt urnan med enris så den ska klara kylan bättre (granris går förstås också bra!).
/Ann-Louise i Umeå
Lotta fr. Romelanda
05-10-2003, 22:45
Det bästa sättet (har jag hört) är att vattna cyklamen med snö eller is som sakta får smälta ner i jorden.
Jag tror helt enkelt det blir för varmt i ett söderfönster.
Nu har jag ingen riktig tumme med Cyklamen, men min arbetskamrat som har mycket gröna fingrar har sina cykalmen som uteväxter nu innan vintern slår till på allvar.
e_sedell
08-10-2003, 17:32
Okej, för varmt alltså. Jag tror inte de behöver så mycket ljus heller.
Det enda jag vet om cyklamen är att jag aldrig ställer dem i fönstret, utan på ett bord en liten bit in i rummet. Och det har fungerat bra. Tror inte de gillar undervärmen från element.
Hannele
09-10-2003, 20:05
"Den ha inte fått torka ut någon gång"
Det var synd... för cyklamen vill ha en viloperiod ibland.
Bladen kan nästan försvinna en period.
Gärna svalt, men rumsvärme går också.
En perfekt växt för slarviga, jag har haft mina knölar flera år.
Varje vecka vattnar jag hela krukan rejält och låter rinna av.
Gärna ljus plats, annars blir bladen lååånga.
e_sedell
10-10-2003, 17:10
Jo men alltså det är nya plantor... Jag brukar spara knölarna ibland med gott resultat, men i år ville inte de nya plantorna. Jag har inga gammla att gämföra med för dem har jag gett bort. Undervärme får de inte heller för elementen står bara, vi har värmefläkt nu, mycket biligare så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.