katah
jag vet att inga grönsaker trivs i skuggan egentligen.
Men om man nu har några vrår där man ändå vill odla något ätbart, vad ska man välja att ha där ?

"mina skuggiga ställen " får sol kanske 4-5 timmar / dag
eller har full sol på förmiddagen och senare på kvällen men skugga mitt på dagen.
Calle Zon1
Undrar detsamma! Enligt vad jag läst mig till ska i alla fall följande trivas i halvskugga. Svarta vinbär, Rabarber, grönkål, ramslök, piplök och guldoregano. Hoppas någon kan fylla på med mer ätbart.
katah
jag har en svag susning om att blocksallad skulle fungera i lite skuggigare läge också, stämmer det ?
I så fall skulle mangold och spenat också klara sig där ?
rosita
CITAT (katah @ 28-04-2009, 12:44) *
jag har en svag susning om att blocksallad skulle fungera i lite skuggigare läge också, stämmer det ?
I så fall skulle mangold och spenat också klara sig där ?

Jag tror nog att sallat, mangold och spenat ska trivas i lite skuggigt läge. Det är väl bara att prova?!
katah
Visst provar jag med något på dessa skuggiga ställen också, men det vore roligt att veta
vilka grönsaker skulle kunna göra hyfsad skörd där också smile.gif
Chamomille
Kirskål unsure.gif
EKLO
Jag har ett land som har mer skugga än mina andra. Enligt min erfarenhet funkar alla salladssorter bra där. Mina rödbetor blev klara lite senare än vanligt, men var annars helt okej i halvskugga. Också persiljan tog sig så småningom finfint i halvskugga, men allt blev som sagt lite mer fördröjda än i de soligare landen.
katah
CITAT (Chamomille @ 30-04-2009, 19:44) *
Kirskål unsure.gif

Vet du vad.. kirskål växte precis i det skuggiga hörnet där jag nu funderar att ha lite odlingar i smile.gif

Kirskålen har jag nu täckt med plast och öst på sand , ( 3-4 kvm) så efter två år till hoppas jag
har lyckats utrota den.
Men där framför tänker jag odla annat whistling.gif

Det spelar ingen roll om något växer fram lite saktare, bara de kommer före vintern wink.gif

Persilja måste ja testa där, absolut, mina pålitliga självsådda börja döa ut sad.gif på annat håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon