Full version: Vad kan detta vara?
miss_marilyn
Hej!

Jag har grävt växter och rivningstomt och fyndat massor! =)
Men.... är det någon som kan hjälpa mig med vad det är, så att jag vet hur de vill bli planterade?

Bild 1: Lustig växt med en bladtofs på skaft. Annorlunda lök som liksom skivar sig. Helt grön växt, gul lök.
[attachment=33949:01.jpg]

Bild 2: Rött skaft med en "tofs" upptill. Ljusa rotknölar.
[attachment=33950:02.jpg]

Bild 3: Visst är detta någon slags lilja? Eller?
[attachment=33951:03.jpg]

Stort tack!

noora
Nr ett är krollilja. Om det lossnar "skivor" från lökarna kan du plantera dem separat så får du fler (även om det tar några år innan dom blommar).

Jag är osäker på nr två och nr tre. Tvåans röda blad för tankarna till pioner, som är så där röda i början. Trean skulle kunna vara daglilja, jag ser inte på bilden hur rötterna ser ut (jag tror att jag skulle känna igen rötterna efter att ha flyttat en hel rabatt med sådana för ett par år sedan...).
BjursBerit
Hej du...visst är det spännande att gräva på ödetomter rolleyes.gif jag brukar också syssla med sånt...

jag tror att
1 :an är en krollilja
2:an är en pion
3.an kan vara en daglilja...
Berit

MariaS
Ettan är någon form av större fritilaria eller krollilja.

Tvåan ska du vara riktigt rädd om! Kostar skjortan om man hittar dem i handeln. Det är en dillpion!

trean ser ut att vara ngn iris av ngt slag.
miss_marilyn
Tack för svar!
Hmm.. ja, nu var ju problemet att jag redan grävt ner rötterna.. Om jag inte minns helt galet så var de som tjockare trådar, ljusgula.

Ska definitivt sära på krolliljorna. =)

Jag har googlat runt lite och funderar på om nr 2 kan vara någon form av dillpion?

Ah! Så det är en dillpion?! =) =)
Vad roligt, tycker så mycket om den vanliga pionen vi har! Då ska jag nog ta en sväng tillbaka och ta de övriga som fanns där med, säkert fem-sju stycken till!

Tack för alla svar! =)
malin72
wow vilka kap!!! grattis, det är jätte roligt att gå på rivningstomter och göra fynd tummenupp.gif
Katten maja
CITAT (miss_marilyn @ 27-04-2009, 22:27) *
Hej!

Jag har grävt växter och rivningstomt och fyndat massor! =) Men.... är det någon som kan hjälpa mig med vad det är, så att jag vet hur de vill bli planterade?

Bild 1: Lustig växt med en bladtofs på skaft. Annorlunda lök som liksom skivar sig. Helt grön växt, gul lök.
[attachment=33949:01.jpg]

Bild 2: Rött skaft med en "tofs" upptill. Ljusa rotknölar.
[attachment=33950:02.jpg]

Bild 3: Visst är detta någon slags lilja? Eller?
[attachment=33951:03.jpg]

Stort tack!

Tvåan är en gammeldags dillpion de andra vet jag inte confused.gif men dillpionen som den där har jag också på min kolonilott kom till 1905 så den är gammal, de gamla modellerna av dillpioner är tåligare än de nya så du skall vara rädd om den men den blommar relativt tidigt och blir lite trökig sen så du bör kanske ha några mer senväxande blommor som döljer den efter dess blommning smile.gif
Lycka till med ditt fyndande bravo.gif
Wilmer
sick.gif vilka fynd w00t.gif tummenupp.gif
miss_marilyn
Tack för alla svar! smile.gif

Nu har jag varit tillbaka till tomten och grävt ännu mer pion och krollilja! Finns massor av pion där, och den måste vara riktigt gammal, eftersom rotstammarna är tjocka som trädstammar. får de hur de fixar att bli flyttade. nu blir det en stooor pionrabatt!

Tack igen för detektivarbetet med att klura ut vad allt var! =)
Katten maja
Det går säkert jättebra för det har jag gjort och de blommade samma år till och med. Du kan också upptäcka nya sorters pioner som kanske kommer från frön från pionen för i min rabattt med pioner kom det helt plötsligt upp en annan bondpion där jag hade grävt upp andra pioner. min rabatt är som sagt gamal den också så ibland måste man gräva upp lite pioner eftersom det blir så mycket rötter till slut. Och du som bor i ZON 2 kan ju t o m få riktigt spännande pioner då du bor i en mildare zon än där jag bor.

Lycka till
Gunilla T
Är ni säkra på att det är en dillpion?....jag tror att det är en herrgårdspoin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon