Det är så att jag har 4 tomatplantor i köksfönstret ( dom har fått lite sol på sig vid några tillfällen ) som jag planterat om i plantjord i mindre krukor och det är dags att plantera om dom i sina behållare som dom ska stå i ute på balkongen. Nu har jag märkt att nertill börjar bladen bli lite bleka och få ljusbruna små fläckar( upptill riktigt gröna och fina ) , vad kan det vara för nåt? Jag är ju amatör och blir givetvis orolig när jag ser att dom ser ut som dom gör. Alla 4 är likadana dessutom, inbillar mig att dom fått nåt virus...
Sen vill jag passa på och tacka er alla för en toppensida! Här hittar man verkligen allt man kan tänkas behöva hjälp med.
Tulipanaros
28-04-2009, 08:01
Om det bara är de nedersta bladen som börjar bli bleka längst ut tror jag inte att du behöver oroa dig. De nedersta bladen blir av allt mindre nytta för växten när den blir större, de får mindre ljus när de övre bladen skuggar och så småningom kanske de inte ens behövs längre. Om en planta tappar enstaka blad längst ner men i övrigt är frisk och fin är det ingen fara. Men det är svårt att säga säkert förstås -- har du några bilder?
Men i övrigt skulle jag tycka att det kan vara dags för dina tomater att känna på utelivet, nu när vädret är milt och varmt -- beroende på var du bor, förstås :-) När vädret är milt och stilla kan det vara bra att ta chansen att börja avhärda dem: en kvart ute första gången, en halvtimme andra, och så småningom kan den stå ute hela dagarna. Innelivet kan bli lite torrt och tråkigt för plantorna den här årstiden, och kan ge symptom som torra blad.
Oooh, tack för hjälpen! Jag misstänkte att det kunde vara så som du beskrev det eftersom det är på nedre delen av plantan. Upptill är den ju jättegrön och fin. Jag ska ju plantera om dom i stora hinkar och har hittills inte gödslat plantorna alls. Jag har för mig att jag läste nånstans att det inte behövdes än, att det kan räcka om jag gör det sen. Eller har jag gjort helt fel? Dom ser ju ut att må bra än så länge.
Tulipanaros
28-04-2009, 10:12
Den gödning som finns i jorden brukar räcka ett tag (om du använder en bra jord). Sätt gärna plantorna djupare när du planterar om, särskilt om de blivit lite långa och rangliga av innelivet.
Jo, jag ska sätta dom djupare. Dom är lite ranliga på nedre halvan av plantan ungefär. Gödning kanske man kan ge efter några veckor efter att man planterat om dom i hinkarna?
Tulipanaros
28-04-2009, 20:22
Ja, det låter lagom. Lycka till!
CITAT (Peach @ 28-04-2009, 12:49)

Jo, jag ska sätta dom djupare. Dom är lite ranliga på nedre halvan av plantan ungefär. Gödning kanske man kan ge efter några veckor efter att man planterat om dom i hinkarna?
Var försiktig med kvävet. Ge inte förmycket det gynnar blad på bekostnad av frukt.
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.