Full version: Blåbär
Bettis
Igår köpte jag två blåbärsbuskar (Amerikanska) kan man ha dom i krukor? hur övervintrar man dom om dom står i krukor? någon som vet?
Bettis
Är det ingen som vet om man kan övervintra dom i krukor confused.gif unsure.gif
therese.kvist
Ja det går bra, hade mina på balkongen förut. Så i rododendronjord
Mian
Jag har haft amerikanska blåbär i stora lövkorgar i flera år nu, funkar alldeles lysande (bor i zon 4)
DavidV
CITAT (Mian @ 03-05-2009, 02:58) *
Jag har haft amerikanska blåbär i stora lövkorgar i flera år nu, funkar alldeles lysande (bor i zon 4)

Hur skyddar du dem på vintern? Med tanke på väder och vind... Jag bor i ungefär samma zon.

//David
Jan af Lisö
Det finns massa olika sorter amerikanska blåbär samt några sorter hybridblåbär som vanligtvis benämns amerikanska blåbär.

Rötterna brukar vara mera känsliga för kyla (vet inte varför men så står et i Zetas prislista). Du får kolla vad du har för sort och då vet du om den är härdig i din zon. Står den i kruka ute på vintern så kanke krävs det någon zons marginal ?
DavidV
Jag planterade två buskar i varsin trä balja för ca en vecka sen. Jag hade inte läst på ordentligt när jag köpte buskarna och nu har jag förståss upptäckt att den ena är lite svart på sina ställen.. bild:

Blåbär Patriot

Jag har inte alls funderat på hur man kan övervintra dem i träbaljorna men jag antar att man kan lämna ut dem så de täcks av snö när det kommer..

Den andra jag köpte heter Northblue och ser ut så här:

Blåbär Northblue

Den kanske skulle behöva klippas ner något?

På både Patriot och Northblue står det att de skall klara sig i Zon 5 i Finland (ungefär 6-7 i Sverige) Själv bor jag i Zon 3 i Finland (ca Zon 4 i Sverige)

Här är de tillsammans:

Northblue till Vänster, Patriot till Höger

Jag har planterat dem i Rododendron mylla, blandade i lite tallbarr som jag skrapade upp från en gammal stig i skogen, täckte sen med tallbark ovanpå.

Några kommentarer?

//David
Jan af Lisö
Kan tänka mig att bevattning blir en utmaning i trätunnor (snygga trätunnor, förresten):
- Blåbärs rötter får inte torka ut
- Blåbärs rötter tål inte heller att vara vattendränkta

Citat från en instruktionsartikel som ja hittade på nätet: "Bevattningsmöjligheter för blåbärsbuskarna är stort sett alltid nödvändigt p.g.a. blåbärens dåliga rotsystem. Det är dock viktigt inte att vattna för mycket på en gång, blåbär är om möjligt ännu känsligare för syrebrist i jorden än för torka."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon