Full version: Enklyftig vitlök?
lottapotta
Har tänkt sätta vitlök, och eftersom jag är ganska lat så gillar jag den där vitlöken som är en enda stor klyfta (eller vad man ska säga?). Finns den att köpa så jag kan plantera? Är den svår? Finns det någon här på odla som vet?

Tacksam för hjälp!
Nauti
Jag har alltid trott att det bara var en vanlig vitlök som man skördade tidigare så att de olika klyftorna inte var så tydligt avskilda tongue.gif
Azur
Antar att det är kinesisk vitlök som avses. Vet inte om man kan köpa frön eller sättlök av den.
lottapotta
CITAT (Azur @ 28-04-2009, 09:32) *
Antar att det är kinesisk vitlök som avses. Vet inte om man kan köpa frön eller sättlök av den.

Ja! Det är precis sådan jag menar! Tack, Azur. tummenupp.gif

Är det någon som odlat kinesisk vitlök någon gång? Finns det att få tag på att sätta?
Knytt
Men all vitlök är väl "solovitlök" när man skördar dem tidigt, innan den delat sig i klyftor?
Preussen
visst är all vitlök sololök innan den klyftar sig men den används som färsklök och inte som torkad vitlök. för att odla sololök krävs, vad jag läst mig till, speciell vitlökssort och ett arbetskrävande odlingssätt som jag ej har helhetsgrepp om och erfarenhet av.

visst är sololök behändigare att använda i köket men jag hade satsat på storklyftiga sorter som Leningradskij, nazus, red sibirian etc som jag hade sått på hösten för skörd nästkommande år. vill du odla vitlök iår så hade jag satsat på färsklöksodling, dvs att du sätter klyftor grunt och tätt och skördar dem som purjolök. du kan få klyftskörd men det blir troligtvis små lökar du får skörda beroende på att vi nu går in i maj.

vill du läsa mer om vitlöksodling kolla in på vitlökstråden
lottapotta
Tack alla för synpunkter och tips!

CITAT (Preussen @ 28-04-2009, 12:36) *
visst är all vitlök sololök innan den klyftar sig men den används som färsklök och inte som torkad vitlök. för att odla sololök krävs, vad jag läst mig till, speciell vitlökssort och ett arbetskrävande odlingssätt som jag ej har helhetsgrepp om och erfarenhet av.

visst är sololök behändigare att använda i köket men jag hade satsat på storklyftiga sorter som Leningradskij, nazus, red sibirian etc som jag hade sått på hösten för skörd nästkommande år. vill du odla vitlök iår så hade jag satsat på färsklöksodling, dvs att du sätter klyftor grunt och tätt och skördar dem som purjolök. du kan få klyftskörd men det blir troligtvis små lökar du får skörda beroende på att vi nu går in i maj.

vill du läsa mer om vitlöksodling kolla in på vitlökstråden

Tack snälla Preussen för så grundligt svar! blomma.gif Och tack för tipset om vitlökstråden!
lemonie
enklyftig vitlök kan odlas från de små lökar som ibland uppstår på/i stjälken på vanlig vitlök (leta efter skumma utbuktningar). Planterar du den på samma sätt som vanliga klyftor bör du få "solovitlök". Så har saken förklarats för mig i tidernas morgon.. Men vet inte var man hittar utsäde till sådan.
Preussen
CITAT (lemonie @ 30-04-2009, 08:08) *
enklyftig vitlök kan odlas från de små lökar som ibland uppstår på/i stjälken på vanlig vitlök (leta efter skumma utbuktningar). Planterar du den på samma sätt som vanliga klyftor bör du få "solovitlök". Så har saken förklarats för mig i tidernas morgon.. Men vet inte var man hittar utsäde till sådan.

om man tar smålök från blomman på vitlök tar det enligt litteraturen ytterliggare en säsong innan du har sättlök som du i sin tur kan ta och odla. enligt åke truedsson så såg han i kina att de täckte odlingarna för att öka värmen vid en viss tidpunkt på odlingen så att klyftor ej bildades. sen är det inte alla sorter som går att göra så med.

ditt tips är värt att beakta, ska nog fan testa nästa år.

KURT
Om man söker efter "single clove" garlic eller "garlic round" så får man en hel del träffar:

http://forums.gardenweb.com/forums/load/al...1101129235.html
http://www.au.gardenweb.com/forums/load/co...1927144278.html
http://www2b.abc.net.au/gardening/newposts...opic165149.shtm
Preussen
CITAT (KURT @ 30-04-2009, 19:00) *

tack för länkarna. intressanta forum som borde besökas mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon