Förra året köpte jag tre stormhattar från Odla. "Bicolor", blå/vita. Dom kom sig bra och i september började dom blomma vackert. I år är det säkert 10 små plantor som växer på väldigt bra! Så jag funderar, är dom invasiva?
Jag grävde upp en massa praktlysingar och la dit markväv för att förhindra att dom skulle komma tillbaka. I den rabatten satte bla stormhattarna! Dom lär ju inte komma utanför men jag vill inte att dom skall kväva klematisarna eller Ghislaine de Feligonde.
Nej, jag tycker inte den är invasiv, men de breder långsamt ut sig. Man brukar gräva upp dem och dela på dem med några års mellanrum.
Det är en ganska stor & stark perenn, blir uppemot metern hög och halvmetern bred, så har du ont om utrymme kanske det inte är en bra plats för den.
Att den blev hög minns jag men bredden hade jag glömt bort! Det får bli att flytta på några av dom då. Några kan göra sig bland rosorna och några vid pionerna. Trevlig växt - sniglarna gillade inte stormhatt

(beror säkert på giftet)
Hej Bee
En massa små plantor ? Hur har du lyckats med det ? Hos mig skulle det gärna få komma fler, men hittills har jag bara sett de jag planterade i fjol...
Hälsn Tepa
Tepa,
Jag har inte gjort nånting. Dom har bara ploppat upp i rabatten. I och för sig - när jag nu tänker på det - jag lät stänglarna med frökapslar stå kvar under vintern. Dom har kanske frösått sig? Dom är ca 12-15 cm höga nu och ungefär lika breda.
Det kan dom ha gjort, Bee. Ska kolla mina lite närmare, ifall jag också har nåt på gång.
Hälsn Tepa
Monarda
28-04-2009, 17:51
Hos mig förökar dom sig väldigt. Jag får ofta rensa bort småplantor från alla möjliga och omöjliga ställen. Kan det bero på vad man har för jordmån om dom ökar av sig eller inte?
Hej
Igår kollade jag mina Stormhattar. Jag hade ju planterat tre och det har kommit upp tre. Trodde jag. Tills jag kollade och det var inte bara tre plantor, utan tre GRUPPER av plantor. Många plantor i en klunga ! Jag blev så glad.
Hälsn Tepa
Ålgryte
29-04-2009, 07:48
CITAT (Bee @ 28-04-2009, 14:31)

...jag lät stänglarna med frökapslar stå kvar under vintern. Dom har kanske frösått sig?
Frökapslar???
Bambi åt upp mina innan de hade blommat färdigt
'Bicolor' är en steril hybrid, den sätter inte frö. Varje rotknöl producerar flera stjälkar, så det är normalt att man får många stjälkar från en planta. När plantan med tiden blir för bred/omfångsrik/börjar växa sämre är det läge att gräva upp den och dela den.
Lisbeth zon2
29-04-2009, 08:07
Härligt med gratis småplantor, ta vara på dem, byt till andra växter med kompisar.
Hej Lisbeth, jo det ska jag göra. När det blir dags att dela dom.
Azur, jag trodde dom frösådde sig, eller var det Riddarsporrarna som gjorde det ? Såna har jag också. Men inte sett några nya plantor ännu.
Mvh Tepa
CITAT (tepa @ 29-04-2009, 09:43)

Azur, jag trodde dom frösådde sig, eller var det Riddarsporrarna som gjorde det ?
Sorten 'Bicolor' är steril, men det finns förstås rena arter och andra odlingsformer av Stormhattar.
Visst satte dom frö. Det var fina frökapslar med frön i sent i höstas. Det kanske är fröna som är sterila?
Men det som har kommit upp ur jorden ser faktiskt ut att komma från roten, Det var inga hjärtblad eller så. Mer som när pionerna sticker upp.
Och precis som Tepa säger, dom har kommit upp i tre grupper. Nu står mina tillsammans och bildar en stor grupp. Dom får delas på!
Hej
Mina grupper har nog lite mellanrum mellan sig. Så det får bli delning ett annat år.
Hälsn Tepa
CITAT (Bee @ 29-04-2009, 11:42)

Det kanske är fröna som är sterila?
Japp, stämmer. Uttryckte mig dåligt där.
Aqvakul
29-04-2009, 12:02
Jag vill gärna ha inversiv Stormhatt!!!
CITAT (Aqvakul @ 29-04-2009, 13:02)

Jag vill gärna ha inversiv Stormhatt!!!

Solkeps!

Passar fint i dessa sommardagar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.