jag har fått några frön från en pärlbuske. Är det någon som vet om det kan gå att föröka den med frö?
Ingen som vet?
Jag har inte provat, men hört att det ska gå.
Christer i Falköping
29-04-2009, 18:47
Visst går det. Men är det från en sort, som The bride, blir det inte en exakt likadan. Men jag funderar på om den behöver köldbehandling för att gro. Så dem nu, händer inget låter du dem helt enkelt stanna kvar ute tills nästa vår.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 29-04-2009, 18:47)

Visst går det. Men är det från en sort, som The bride, blir det inte en exakt likadan. Men jag funderar på om den behöver köldbehandling för att gro. Så dem nu, händer inget låter du dem helt enkelt stanna kvar ute tills nästa vår.
Christer.
Tack för det tipset! Jag ska så dem i morgon och sen får vi se vad som händer i sommar eller till nästa vår.
Nu har 3 frön grott!
Christer i Falköping
04-06-2009, 09:50
Men så roligt! Grattis!
Christer.
Nu kommer snart hösten och jag är osäker på hur jag ska förvara de 10 cm höga plantorna. De har buskat till sig en del och ser fina ut alla 10. Frågan är: ska jag låta krukorna stå kvar ute i vinter? Eller ta in dem innan frost och förvara dem i 2-10 grader? Ska de i så fall ha extraljus? Eller ska jag plantera dem på friland nu och skydda dem något i vinter?
Hej Rosita, jag sådde också pärlbuske i år, inte så många men 3 har överlevt sommaren och är fina. Jag tänker ha dom i krukorna, nedgrävda i jorden, då ska de klara sig. Men det är ju ingen garanti. Dina verkar dock vara större och kraftigare än mina o har större chans att klara vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.