Hej!
Har en slänt på ca 2x2 m. som är helt igenvuxen med gräs och diverse saker. Skulle vilja fixa till den nu i vår, men det känns som ett enormt jobb att gå på med spade och hacka! Måste finnas miljontals med rötter och stenar mm. Är det nån som har tips på hur man bäst går till väga? Måste man dra dit en hel grävmaskin som förstör tomten?? Inte så van med sånt här...
Även tacksam för tips på bra växter till en slänt. Den ligger mestadels i sol hela dagen.
Huggorm
28-04-2009, 09:10
Med en rejäl hacka går det fint att gräva bland rötter. Kanske en gammal yxa som man inte är så rädd om också, som man kan hugga av rötterna med, så man slipper försöka kapa dom med spaden
Limey, i forumdelen "Ogräs och skadedjur" har jag en tråd om vår slänt. Läs gärna, där finns bilder. Vi tänkter alltså sätta markduk där och sedan jord på.
Mvh Tepa
Tack för era svar! Får införskaffa en bra hacka med andra ord!
Och Tepa, jag kollade din tråd och fick många bra tips där! Markduk + en massa jord låter som en bra variant för mig. Har inte jättelutning, så det borde räcka med några torvblock längst ned. Grävde du ned dem så att blockets överkant ligger i marknivå, eller hur gör man? Lägger man jord ovanpå torvblocken sen? Man ska väl plantera något även där? Dumma frågor, jag vet...
Limey, nej jag grävde inte ner blocken. Dom är satta nedanför, på dagstidningar. Meningen att de ska hindra jorden sen från att rasa ner.
Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.