dorislina
Sonen har odlat Halloweenpumpor i små krukor inomhus och nu har dom skjutit i höjden och tagit över fönstret helt. Dom är jättestora och det ser dessutom ut som det har kommit små knoppar på dom. När kan man sätta ut dom utan att ta död på dom? Vi bor i zon 2.
millahonti
I zon 2 kanske man törs, men man får nog vara på hugget med fiberduken. Själv avvaktar jag men jag bor i zon 4. Det är lite lurigt nu tycker jag, med det här fina vädret, man blir lockad att plantera ut både det ena och det andra. Har en enorm gyllenbärsplanta också som tar upp plats smile.gif och några physalis som inte ligger långt efter. Ska försöka hejda mig nästa år och så ett par veckor senare, eller en månad... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 2 kan man inte sätta ut pumpa såhär tidigt, de vill inte ha temperaturer under +15C, jag har inte sått mina än, pumpa bör inte sås innan maj i zon 2.
dorislina
rolleyes.gif Vi följde ju vad som stod på påsen och då skulle dom förkultiveras inomhus i mars-april. Inte lätt att veta som nybörjare. dunno.gif Nåja, då får dom stå kvar men jag kanske borde plantera om dom i större krukor iaf?
katah
Jag tycker att påsarnas såanvisningar är hemska!
Jag hade uppskattat istället info om groddningstid och utveckligstid, sedan skulle man kunna räkna tiden själv.

Åsa, mälardalen zon 2
Påsarna ska man inte lita på alls.

Scrolla ner på denna sida så hittas info om hur långt innan utplantering det är lagom att så div. grönsaker
dorislina
Katah: Ja, det hade ju varit mycket smartare. tummenupp.gif

Åsa: Tack för länken! Kanske får sy om några pumpor till så vi kan få pumpor i höst ändå. Har några frön kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon